Annons

felmeddelande?? D90

Produkter
(logga in för att koppla)

zaraaaa

Ny medlem
d90.jpg

Hej! Jag har plötsligt fått problem med min D90. När jag trycker in avtryckaren så får jag upp "f - - " som blinkar i displayen. Ingen autofokus går igång utan det bara blinkar detta. Ibland går det att ta ett kort, men nästa kort så blinkar detta igen. Vad är det som är fel?? Någon som vet och kan hjälpa till? Jag har provat att formatera minneskortet och även stängt av autofokus utan resultat.

/Sara

Visa bilaga 120339

Hej! Jag har plötsligt fått problem med min D90. När jag trycker in avtryckaren så får jag upp "f - - " som blinkar i displayen. Ingen autofokus går igång utan det bara blinkar detta. Ibland går det att ta ett kort, men nästa kort så blinkar detta igen. Vad är det som är fel?? Någon som vet och kan hjälpa till? Jag har provat att formatera minneskortet och även stängt av autofokus utan resultat.

/Sara
Det kan vara något glapp med objektivet eller så har kanske bländarringen (om ditt objektiv har en sådan) råkat flytta på sig så att den inte står på minsta bländaren. Kolla det. Man kan låsa den bländaren med en knapp.

Ja något med objektivet. har haft så på min nyss avlidna D80.

Prova att vrid lite på objektivet så försvinner det nog.

Med lite så menar jag 1-1,5mm alltså glappet som finns i objektiv fattningen.

Har du vertikal grepp på din D90? Tror det är samma på D80/D90 o jag har ett över då min D80 har gjort sitt nu.

Lossa objektivet och montera tillbaka det så är troligen felet löst.

Precis som det står i tidigare inlägg, om objektivet har bländarring måste den stå på hösta numret, ofta går ringen att låsa vid högsta numret dvs minsta bländaren.

löst!

Men tack underbara människor! Visst räckte det med att lossa objektivet så var det fart på den igen =) Har för mig dock att det vart samma problem med ett annat objektiv så undrar om kamerahuset (som vart med om mycket) börjat ge upp. Något man kanske kan åtgärda bara den delen?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar