Advertisement
ANNONS
Annons

Felklippt negativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Caspary

Aktiv medlem
Jag lämnade in två färgrullar för framkallning och kopiering. Det visade sig att en bild på varje rulle hade en 5 mm bred vit yta på kortsidan. Jag kollade på negativen. Negativet var felklippt och därför kortare än normalt.

Jag är mycket besviken. Vad kan man göra? Få en extra film i ersättning?

Wilhelm

Jag vet inte hur "viktiga" bilder det var eller hur förstörda de var, men hur som helst ska du inte behöva betala för framkallning och kopiering samt så borde du få ett gäng rullar (min 3st) som plåster på såren.

mvh
Patrik

Orersättligt?

Jag tycker att det inte räcker med 3 rullar. Bilderna kan ju faktiskt vara oersättliga? Jag skulle påtala problemet och sedan aldrig använda samma butik eller framkallnings firma igen.

//Frank

Re: Re: Felklippt negativ?

Erik Schalin skrev:
Kutym är minst 2 filmer

Är detta allvar? Fick nämligen själv ett avklippt negativ för ca ett år sedan. Inte på någon viktig bild, men ändå - riktigt irriterande!

Tror nog "brottet" är preskriberat vid det här laget, men om det finns någon sorts branschstandard att rätta sig efter så är det bra att veta i framtiden! :)

/ Jan K.

___
Ljusstyrkan.se - en kampanj mot ljusföroreningar

På mina diapåsar från Scandinavian Photo/Proffskopia står följande:
"På laboratoriet skadad eller förkommen film ersätts med samma mängd oexponerad film plus en ny framkallningspåse".

De flesta labb kör med något liknande, dvs. man tar ingen som helst hänsyn till ev. affektionsvärde eller potentiellt ekonomiskt värde på bilderna, utan bara till materalkostnaden.

Re: Orersättligt?

FrankPluto skrev:
Jag tycker att det inte räcker med 3 rullar. Bilderna kan ju faktiskt vara oersättliga? Jag skulle påtala problemet och sedan aldrig använda samma butik eller framkallnings firma igen.

Du förutsätts nog dessvärre ha försäkringar som täcker detta.

LeadHead skrev:

De flesta labb kör med något liknande, dvs. man tar ingen som helst hänsyn till ev. affektionsvärde eller potentiellt ekonomiskt värde på bilderna, utan bara till materalkostnaden.

Det är väl tycker jag ganska självklart, ett fotojobb för ett proffs kan ju ha kostat ett antal tiotusenkronor och det kan ju knappast labbet ha råd med att betala om det händer nått.

Det är väl därför det finns proffslabb som är lite dyrare än vanliga labb, men samtidigt "garanterar" att det blir bra.

OF TOPIC

Var inne på Proffskopias webbplats, som egentligen är en koppling till Fujifilm. Gillar inte tanken på att man kan titta på andra personers allbum och till o med beställa deras kort. Det är ju inte klokt! Vad hände med Copyrighten där?
//Frank

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar