Annons

Felköp. Sälja eller köpa mellanring?

Produkter
(logga in för att koppla)

Canine

Aktiv medlem
Jag köpte nyss ett Canon EF 100 mm f/2 USM och är supernöjd med allt förutom närgränsen. Var till butiken och frågade om jag fick byta/lämna tillbaka det (hade bara provat objektivet) men blev nekad.Vill ha macroversionen som har en närgräns på 0,3 m ist för 0,9 som jag har nu.

Så vad är smartast?

1. Sälja objektivet och köpa macroversionen

2. Behålla objektivet och köpa en mellanring

Fick du inte lämna tillbaka!!!?

Med mellanring kan du inte fokusera långt bort, vilken är dess stora nackdel.
Vill du verkligen hålla på med macro är det nog bäst att köpa ett riktigt sådant.

Trist inställning från affären, men kan forstå att det kan bli svårt att sälja som 'nytt' om du hållit på. Jag har tagit flesta mina närbilder med den gluggen och mellanringar (soligor). Egentligen hade vi redan gluggen för porträtt och sånt och jag köpte till ringarna. Det är bökigt att hålla på med ringar, och lite otrevligt när man ligger på marken och hållar på där man riskerar få in skit i kameran. Frågan är svår och egentligen mestadels en fråga om pengar.

T

Fick du inte lämna tillbaka!!!?

Med mellanring kan du inte fokusera långt bort, vilken är dess stora nackdel.
Vill du verkligen hålla på med macro är det nog bäst att köpa ett riktigt sådant.

Det enda jag är missnöjd med är närgränsen. Hur mycket förlorar man på mellanringar ang fokus?

Trist inställning från affären, men kan forstå att det kan bli svårt att sälja som 'nytt' om du hållit på. Jag har tagit flesta mina närbilder med den gluggen och mellanringar (soligor). Egentligen hade vi redan gluggen för porträtt och sånt och jag köpte till ringarna. Det är bökigt att hålla på med ringar, och lite otrevligt när man ligger på marken och hållar på där man riskerar få in skit i kameran. Frågan är svår och egentligen mestadels en fråga om pengar.

T

Jo affären har väl sitt och tänka på, men trist för mig..

Så mellanringarna måste av när det är dags för mer normala bilder? Låter riktigt bökigt...

Det enda jag är missnöjd med är närgränsen. Hur mycket förlorar man på mellanringar ang fokus?

Ja du.
Du kan i princip bara ta bilder inom någon meter, kanske 1,5. Kommer inte riktigt ihåg faktiskt. Var ett tag sedan jag testade.

Frågan är hur skarpt det blir med mellanringar. Om jag inte missminner mig kan skärpan bli lite lidande när man kortar ner närgränsen mycket. Mellanringarna i sig förstör inget (inget glas i dem) men jag har för mig att ha läst något om att icke-makrooptik inte är gjord för att vara skarp med så kort närgräns.

Någon som vet mer om detta.

Ja du.
Du kan i princip bara ta bilder inom någon meter, kanske 1,5. Kommer inte riktigt ihåg faktiskt. Var ett tag sedan jag testade.

Frågan är hur skarpt det blir med mellanringar. Om jag inte missminner mig kan skärpan bli lite lidande när man kortar ner närgränsen mycket. Mellanringarna i sig förstör inget (inget glas i dem) men jag har för mig att ha läst något om att icke-makrooptik inte är gjord för att vara skarp med så kort närgräns.

Någon som vet mer om detta.

Ja det låter vettigt det du säger. Får nog bita i det sura äpplet och sälja objektivet eftersom det inte är 100% vad jag vill ha.

Tack för att ni svarade :)

F/2 kan du glömma iaf iom att mellanringarna snor en del ljus om inte ja förstått fel. Beror ju på va du ska fota men ändå.

Ja, nu vart det mycket snack.

Det är så här att ju närmare du vill komma, desto fler mellanringar stoppar du in. Vill du få ut 1:1 makro (och lite till) så måste du ha lika många millimeter mellanringar som brännvidden.

f2 kan du använda med ringarna, fast riktiga ljusstyrkan blir sämre när du går nära. Det samma händer med ett 'riktigt' makro när man fokuserar nära. En fördel med vanliga objektiv+mellanringar över 'riktiga' makron. Kolla in min bild 'Hosta' till exempels som jag tagen med 50/1.4 och mellanringar. Hadde inte varit möjligt med ett riktigt makro.

Att skärpan skulle vara sämre med vanligt objektiv+mellanringar än ett riktigt makro när man är nära, och vice-versa långt borta är en myt.

Faktum är att det är smidigare med riktigt makro, och att dit främsta hinder är ekonomiskt. Vill du spara lite finns ju Tamron 90 och Sigma 70 också.

Hälsningar, Thorsten

Ja, nu vart det mycket snack.

Det är så här att ju närmare du vill komma, desto fler mellanringar stoppar du in. Vill du få ut 1:1 makro (och lite till) så måste du ha lika många millimeter mellanringar som brännvidden.

f2 kan du använda med ringarna, fast riktiga ljusstyrkan blir sämre när du går nära. Det samma händer med ett 'riktigt' makro när man fokuserar nära. En fördel med vanliga objektiv+mellanringar över 'riktiga' makron. Kolla in min bild 'Hosta' till exempels som jag tagen med 50/1.4 och mellanringar. Hadde inte varit möjligt med ett riktigt makro.

Att skärpan skulle vara sämre med vanligt objektiv+mellanringar än ett riktigt makro när man är nära, och vice-versa långt borta är en myt.

Faktum är att det är smidigare med riktigt makro, och att dit främsta hinder är ekonomiskt. Vill du spara lite finns ju Tamron 90 och Sigma 70 också.

Hälsningar, Thorsten

Hittade inte bilden du nämnde men ska ta mig en titt till.

Hm är fortfarande förvirrad, stå ut ;)

Ang hur mycket närgränsen förändras..Vi säger att jag sätter på en mellanring på 25 och min nuvarande närgräns är ,9 meter. blir då närgränsen 0,75? Det är inte mycket att hurra för.

En sak till, kan jag behålla mellanringarna på även för vanliga foton eller är det helt kört eftersom det sägs att man inte kan fokusera på oändligt, vad det nu betyder....?

Hur blir det med närbildlinser? Dom borde vara lättare att sätta på/av. Läste lite på nätet, men det var svårt att få grepp om saken.

Har lagt upp objektivet till salu, om ingen nappar får jag prova mellanringar alt närbilslinser.

Känns surt att behöva köpa samma brännvidd men med macro på så om jag inte får det sålt är jag sugen på en annan brännvidd. Min kameraväska är i princip tom för tillfället.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto