Tonyeagle
Aktiv medlem
Man blir trött ibland! trodde att Canon kommit lite tillrätta med kvalitetskontrollen på dyrare objektiv. Förra gången jag blev så där trött var när jag försökte få tag på ett 70-200/4 som felfokuserade på nära håll. Historien slutade med (efter 3 -4 försök av serviceverkstäderna och 2 olika exemplar) med att jag köpte ett 70-300L som fokuserade som en smäck. Nu beställde jag ett 24-70/4 och såg fram mot en härlig helg med både landskapsbilder och svampbilder och annat. Det ser ut som jag kan glömma svampbilder och alla andra bilder fokuserade på under 2 meter i 70mm-läget! Helt sanslöst tycker jag det är när ett objektiv för 10 lax bakfokuserar 1-2 cm vid närgränsen (ej macroläget utan den vanliga närgränsen) på 70 mm f/ 5,6 och 3-4 cm på 70mm f/8 vid avstånd 50 cm.
Ska man nu behöva vara av med hus+objektiv i många veckor (kanske en månad) för justering eller kan man begära ett nytt objektiv? Problemet är att jag köpte i söndags på cyber med 20% rabatt så att skicka tillbaka och beställa ett nytt kan väl göra att jag får betala fullt nypris för nästa objektiv?
Ska man nu behöva vara av med hus+objektiv i många veckor (kanske en månad) för justering eller kan man begära ett nytt objektiv? Problemet är att jag köpte i söndags på cyber med 20% rabatt så att skicka tillbaka och beställa ett nytt kan väl göra att jag får betala fullt nypris för nästa objektiv?