ANNONS
Annons

Felfokusering EF 24-70/4L IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Man blir trött ibland! trodde att Canon kommit lite tillrätta med kvalitetskontrollen på dyrare objektiv. Förra gången jag blev så där trött var när jag försökte få tag på ett 70-200/4 som felfokuserade på nära håll. Historien slutade med (efter 3 -4 försök av serviceverkstäderna och 2 olika exemplar) med att jag köpte ett 70-300L som fokuserade som en smäck. Nu beställde jag ett 24-70/4 och såg fram mot en härlig helg med både landskapsbilder och svampbilder och annat. Det ser ut som jag kan glömma svampbilder och alla andra bilder fokuserade på under 2 meter i 70mm-läget! Helt sanslöst tycker jag det är när ett objektiv för 10 lax bakfokuserar 1-2 cm vid närgränsen (ej macroläget utan den vanliga närgränsen) på 70 mm f/ 5,6 och 3-4 cm på 70mm f/8 vid avstånd 50 cm.

Ska man nu behöva vara av med hus+objektiv i många veckor (kanske en månad) för justering eller kan man begära ett nytt objektiv? Problemet är att jag köpte i söndags på cyber med 20% rabatt så att skicka tillbaka och beställa ett nytt kan väl göra att jag får betala fullt nypris för nästa objektiv?
 
Problemet är att jag köpte i söndags på cyber med 20% rabatt så att skicka tillbaka och beställa ett nytt kan väl göra att jag får betala fullt nypris för nästa objektiv?

Eller så låter du verkstan försöka fixa gluggen först. Om de inte lyckas fixa det har du rätt till ett nytt ex enligt konsumentköplagen.

Det ser ut som jag kan glömma svampbilder och alla andra bilder fokuserade på under 2 meter i 70mm-läget!

Canon har jobbat med att öka autofokusprecisionen på senare år. Det har blivit betydligt bättre med 5D Mark III och 1D X, men även de nyaste objektiven bidrar till mindre felfokusering. Det kan förklara problem med 70-200/4. Men 24-70/4 är ju en ny konstruktion.

I bland beror felfokusering på optiska problem. Det är ett klassiskt problem med 50/1,2L som felfokuserar på nära håll. Vet inte om det kan vara samma sak med din glugg.

Jag har ägt mer än 50 objektiv med EF-fattning. Av dess har jag bara noterat felfokusering med två: EF 24/1,4L och Sigma 120-300/2,8 EX.

Sen kan temperatur också påverka. Jag känner en naturfotograf som mikrojusterar sitt Nikkor AF-S 600/4 VR varje gång han är ute och plåtar. De skiljer mellan om han sitter i 30 gradig kyla eller 40 gradig värme. Och sitter man och fotar i gömsle är det lätt att hitta något träd att justera mot.
 
Det går utmärkt att reklamera produkten och att Cyberphoto skickar nytt till dig. Givetvis påverkas du inte av att kampanjen upphört. Är det väl köpt så är det.

Sen kan man dock fråga sig om det är objektivet eller huset det är "fel" på. I normala fall så skall det mesta lira men ibland har man otur. Ring Cyberphoto och snacka med dom. Dom är bra.
 
Kollat

Huset är redan kollat och alla mina andra ef-objektiv fokuserar rätt på olika avstånd och olika bländare. Även 500/4 på närgränsen och där är toleranserna små om man ska få en skarp bild på största öppning och kunna se skarpa fan på fågelfjädrar i 100% förstoring!!!. Så huset är det inga fel på! Ringer i morgon!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.