Annons

Felfokuserande Sigma18-125?

Produkter
(logga in för att koppla)

North

Aktiv medlem
Hej
Har en Eos 350d och ett Sigma 18-125 3.5-5.6 dc

Efter flera fokus test på cirka 70cm avstånd så får jag följande.
18mm: 2-3cm bakfokus
sedan blir det bättre undan för undan, vid cirka 90mm blir det perfekt upp till 125mm.
Största möjliga bländare användes.

Jag tog två läkemedels askar och en bit tumstock liggandes i 45 grader bredvid (allt enligt anvisning i en tråd här på fs)

Har jag gjort testet fel eller måste något justeras

Om i så fall var i göteborg justrerar man detta,någon verkstad som tar både canon och sigma

Börja med att skicka kameran till Canon RCC i mölndal på fokusjustering.
Blir det inte bättre får du skicka kamera+glugg till TURA, som har hand om Sigma.

Jag har nu provat med ett canon objektiv 24mm, där sitter skärpan på mm perfekt.
Då borde det vara sigma objektivet o inte kameran eller?

Du mäter fokus rätt, och jag gissar på att det är objektivet som är boven, och då behöver du skicka iväg både kamera och objektiv.

Jag trodde oxo att det var bara objektiven.
Men efter fokusjustering hos canon blev allt bra.
Det är viktigt att du är säker på att huset är ok så att de inte justerar objektiven efter ett felaktigt hus, för då blir det strul med alla andra objektiv du skaffar.

Nu är jag glad :)
Jag gick till Tura i Kungsbacka och dom tog in objektivet.
I dag fick jag tillbaka det,nu funkar det mycket bra, sätter fokus perfekt på alla brännvidder.
Efter lite fotograferande i dag så är jag jätte nöjd,hade funderingar på att köpa något annat,nu är jag glad att jag inte gjorde det.

Jag trodde som vanligt när man klagar på något att det skulle bli tjat, men inte.
Mycket trevlig personal på Tura,kul att det fortfarande finns personal som är service inriktad.

Och lagom till semestern :)

Alltid lär man sig något nytt.

Hur mycket gick en sådan justering på?

Har oxå svårt att få fokus.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar