Beställde ett 50mm i julklapp till mig själv.
Fick hem det idag och efter några testbilder så upptäckte jag att det inte sätter fokuset där jag vill, det är förskjutet några mm. Vid ett porträtt (rakt framifrån) där man sätter fokus på det högra ögat så blir det nästippen som blir skarp.
Är det fel på kameran eller objektivet? Har en äldre K200 och inte märkt av detta med mina andra objektiv tidigare, har visserligen aldrig provat den med ett så ljusstarkt objektiv tidigare.
Det kan vara en felkalibrerad kamera, men det låter inte som om kameran fokuserar fel alls. En sak som är viktigt att förstå är att fokuspunkterna är mycket större än vad de ser ut i kameran. Det är alltså väldigt vanligt att om man tror man fokuserar på ögat, så hamnar fokus på näsan.
Det finns flera sätt att komma åt detta:
1) Fokusera manuellt. Det finns många fall när kameran faktiskt inte kan lista ut vad du vill, t.ex. om både ett öga och en näsa finns på fokuspunkten....och då är manuell fokusering en enkel lösning.
2) På kalibrerbara kameror så kan man ställa in kanske -4 för att flytta punkten lite bakåt, detta gäller dock bara för den specifika situationen så du bör komma ihåg att ställa tillbaka när du fotat färdigt. Ett långsamt och ofta inte lämpligt sätt, såvida du inte skall ta hundratals porträtt och alla rakt framifrån vid samma tillfälle.
3) Du kan enkelt justera detta helt själv på vilken kamera som helst. Efter det kameran fokuserat, så lutar du dig helt enkelt framåt 2 cm, och vips ligger fokus i ögat istället.
Beroende på objektiv och mattskiva i kameran skulle jag välja metod 3 (kräver inga förändringar alls) eller metod 1 (jag måste byta till manuell fokus om jag har ett gammalt objektiv på som inte stöder quick-shift). Vid bra ljus och med en bra mattskiva är manuell fokusering säkrast, men med standardskiva och halvdant svenskt ljus är nog Pentax AF + 2 cm lut den säkraste lösningen.
p.s. Om du använder AF-C så är det heller inga problem. Jag tar alltid bort AF från avtryckaren och lägger den på AF-knappen istället, då kan jag låta kameran sluta fokusera när som helst genom att sluta hålla in AF, även om jag använder AF-C. d.s.