Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Felfokus med 100d

Produkter
(logga in för att koppla)

nomolas

Medlem
Hej,

Jag misstänker att det är delvis mitt eget fel men jag vill ha lite input om en sak jag har märkt med min gamla Pentax.

Framför allt när jag använder min 50mm 1.4 SMC-FA och jag fokuserar med autofokusen med de yttersta avlånga punkterna eller någon av de lite längre in, så vill inte skärpan hamna där jag tycker den borde.

Modellen står ca tre-fyra meter bort och jag lägger hela fokuspunkten på hennes ansikte men gör kanske fel med en lite vinkling med kameran efter fokusering för att fokuspunkt och komponeringen inte stämmer. Då har jag lärt mig att det går att förfokusera sen gör en liten justering av komponering. Men uppenbarligen inte med en 50mm och bländare 2,8~3,2 på ca tre-fyra meters håll.

Det konstiga för mig är att dettta har jag upplevt på sistonde och inte tidigare med samma bländare, dock andra objektiv.

Så är det jag som tänker och gör fel när jag utför fotograferingen eller kan det vara hårdvarufel?

Jag har kollat runt lite men inte funnit någon helt ger mig ro i mina tankegångar.

Åtminstone på bl. 1,4-2 borde det kunna bli så pga att skärpeplanet inte
är "platt" över hela bilden på en del objektiv. Använder du stativ?
Kommer inte ihåg om det går att flytta fokuspunkten på K100,
i så fall prova det. Prova att kolla skärpan i sökaren och slå över till manuell
fokus och vrid fokusringen och kolla.

Hej,

Jag misstänker att det är delvis mitt eget fel men jag vill ha lite input om en sak jag har märkt med min gamla Pentax.

Framför allt när jag använder min 50mm 1.4 SMC-FA och jag fokuserar med autofokusen med de yttersta avlånga punkterna eller någon av de lite längre in, så vill inte skärpan hamna där jag tycker den borde.

Modellen står ca tre-fyra meter bort och jag lägger hela fokuspunkten på hennes ansikte men gör kanske fel med en lite vinkling med kameran efter fokusering för att fokuspunkt och komponeringen inte stämmer. Då har jag lärt mig att det går att förfokusera sen gör en liten justering av komponering. Men uppenbarligen inte med en 50mm och bländare 2,8~3,2 på ca tre-fyra meters håll.

Det konstiga för mig är att dettta har jag upplevt på sistonde och inte tidigare med samma bländare, dock andra objektiv.

Så är det jag som tänker och gör fel när jag utför fotograferingen eller kan det vara hårdvarufel?

Jag har kollat runt lite men inte funnit någon helt ger mig ro i mina tankegångar.

Använd så liten fokuspunkt som möjligt och var inte så nära en ytterkontur. Autofokus mäter sannolikt på ett större område än själva fyrkanten. Jag är bekant med detta från min Nikon D90. På den är mittenpunkten verkligen exakt, de övriga missar ofta. D600:an är klart bättre på alla fokuspunkter. Så var noggrann.//K

Har flera FA objektiv och vissa menar att de generellt har problem med bakfokus på de digitala systemen. Går troligen att lösa genom att gå in i Debug mode. Har varit med om detta på en k-10a så det är väl möjligt på en k100d också.

FA 50/1.4 är notoriskt soft på största bländaren vilket gör det svårt för AF att ställa skärpan rätt annat än under ideala förhållanden. Har haft nästan alla Pentaxkameror, dock aldrig K100, men jag kan säga att även K10 samt i viss mån K20 ibland hade jobbigt med FA50. K7 och K5 tycker jag hanterar objektivet galant i de flesta fall. Med detta sagt vill jag ändå säga att FA50 är ett mycket bra objektiv. Soft på 1.4, betydligt skarpare på 1.7, och superskarpt på 4 eller 5.6.

Tackar för alla insikter, känns som att det var dels jag som var lite ovan och inte var så noga med fokuspunkten, för det har ju gott bra förut.

K100d och debug mode har jag inte gett mig på, jag har också sett på nätet att vissa har verkliga problem med FA objektiven och de äldre K-digitalarna.

Jag visste inte om att skärpeplanet var lite buktigt vid stor bländare, nu körde jag som störst 2,8 men det kanske var stort nog.

Men denna session bidrog till att jag tog mig i kragen och öppnade lädret, har gott och köpt mig en K5ii, inte för jag tror att den ger mig magiska krafter och gör mig till en toppenfotograf, men det kändes dags för ett nytt hus och jag skippade först K7 för det kommer strax en K5 och K5 då denna skulle komma... så nu fick det vara nog.

Jag skall testa den mycket med 50mm i helgen och det låter skönt att K5 gillade objektivet, har förstått att det skall vara ännu enklare att trimma in AF på K5 med nån funktion som jag skall leta reda på om det behövs.

Tackar återigen för insikterna!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar