ANNONS
Annons

Felfokus K-S2

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoZ

Aktiv medlem
Så har det hänt. Min K-S2 ligger något fel i fokuseringen, så jag behöver ställa in det för objektiven, vet ej än om det behövs en generell inställning för alla eller om det behövs göras individuellt (den kan ju spara inställningar för upp till 20 objektiv). Jag experimenterade i helgen med rutat block och linjal, men vart inte så mycket klokare av det mer än att den verkar ligga något bakom motivet, så nu beställde jag en mer professionell lösning som jag hittade på Cyberphoto... :)
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=lenscal

Har testats av Pentaxforums med gott resultat.
Ska gå igenom mina objektiv sen när den kommer, ska bli intressant se utfallet.

Det saknas krisphet i bilderna och tycker inte att bilderna är så mycket bättre än min lilla K-x trots högre upplösning på sensorn och inget moiréfilter, men det verkar vara fokusen som behöver kalibreras så blir det nog bra...

Någon som har erfarenhet av Datacolor Spyders AF kalibreringsmall eller liknande?

Får du felfokus med "alla" objektiv tror jag det är bäst att skicka in kameran för kalibrering.
Det funkar säkert bättre med zoom objektiv oxå, eftersom bak frontfokus tydligen kan skilja sig mellan kortaste och längsta läget på zoomar.
Annars ser produkten seriös ut, men den ska nog användas i dagsljus för bästa resultat.

Om du använder Jpeg så påverkar inställningarna bilden en hel del, kanske mer än skillnaden mellan 16/ 20 Mp sensor.

Det visade sig att mitt DA 17-70 framfokuserar på 70 läget och ligger något bakom på vidvinkel. Så jag ställer in för 70 och räknar med att det större skärpedjupet tar hand om vidvinkeln. :) Men något verkar inte stå rätt till med mitt 17-70 ändå, fungerade finfint med min K10D. Ska göra några tester med min K-x också, kanske blivit decentrerat.. Mitt mest använda objektiv.
Kör mest DNG format..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar