ANNONS
Annons

Felexponerat!! Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

indefinitely

Aktiv medlem
Jag har råkat pressa min film av misstag... Har tagit en rulle Ilford Delta 100 ASA och glömde ändra asa-talet på kameran så jag har exponerat efter 400.

Men jag har ingen aning om hur jag framkallar en pressad film. Jag vill ha så små korn som möjligt eftersom jag ska göra stora kopior. Helst av allt vill jag att filmen ska bete sigsom om den vore en 100-film!! Ge mig alla tips ni har!!

jag har jättesvårt för att läsa fotospråk på engelska (det är svårt nog på svenska!). kan du ge mig lite tips här kanske?

Ok, men först så vill jag säga att det är omöjligt att få lika fina korn som när du framkallar som efter iso 100 (om du vill ha någorlunda lättkopierade negativ dvs).

Vad använder du för framkallare, och ev. spädning?

Jag är inte helt säker på vad det är för "modell" på framkallaren, men det är en Ilford vätska och jag har 33 ml ren vätska och sen fyller jag på med vatten till 300 ml.

Ok, hmm, eftersom framkallningstid är individuell för varje framkallare är det svårt/omöjligt att ge något svar utan att veta vilken framkallare det gäller (eftersom ilford så vitt jag vet iaf har 3 st framkallare).

kolla på www.ilford.com och se om du hittar din framkallare där.

jag vet inte vilken det är... men ska jag framkalla den som en 400 eller 100 film? har du inga råd du kan ge ändå?

Du skall framkalla den på det sättet man ska framkalla ilford 100 exponerad efter 400 med din framkallare och spädning. Vad kör du för tid normalt?

9 minuter 20 sekunder. Kan inte lova att det blir bra dock. Lycka till :)

kanske skall tillägga att din framkallare (ilfosol S) inte lämpas för så grov pressning.

Alla filmer är olika, så det är helt irrelevant egentligen att titta på vad 400-filmen har för tid eftersom den likaväl kan ha 2 minuter MINDRE.

Har ingen erfarenhet av ilfords filmer. Men dom blir väl antagligen ganska korniga. Här MÅSTE finnas någon annan som faktiskt VET.

uhä. det blir kanske att ta om. jättejobbigt eftersom det är viktiga bilder. ska skicka iväg ansökningsbilder. bajs.

Om det är såpass viktigt som ansökningsbilder så tycker jag absolut att du ska ta om bilderna. Att pressa två steg och försöka få resultatet att se "opressat" ut är imho undoable.

En vild gissning baserad på tiderna och spädningen du har angett är att du har Ilfosol S i skolan, för den framkallaren står inga tider ens för iso 200 i Ilfords datablad så det är nog risk för att kvaliten blir diskutabel. Ilford rekommenderar inte att man kör den snabbare än 200 alls, och då i microphen.
Men jag har aldrig provat köra Delta 100 som 400 så jag vet inte heller... :)

http://www.ilford.com/html/us_english/pdf/100_Delta.pdf
http://www.ilford.com/html/us_english/pdf/dev_chart.pdf

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar