Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Felaktiga färger vid utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

sjunne

Aktiv medlem
Jag har en Epson SC-P800 fotoskrivare, ett "hemmabygge" till dator med bl.a. 64GB RAM, AMD Ryzen 9 3959X 16-Core och bildskärm EIZO CG277.
Mitt problem är att utskriften blir alldeles för mörk, både objektivt och jämfört med bilden på skärmen. Den senaste utskriften var av en vägg med illröda höstlöv. I utskriften blev de närmast bruna. Inte kul...
Vad gör jag? Hittills har utskrifterna varit klockrena, ingenting har ändrats, varken maskinellt eller betrakningsmiljö! Jo, möjligen... eftersom skärmen har inbyggd kalibrering. Det gjordes en kalibrering härom natten om det kan ha någon inverkan? När jag ser bilder på skärmen (mjukvara Photoshop) så är det som klippt ur verkligheten! Det vill jag gärna ha över på papper! Det har ju fungerat tidigare...
 
Jag har en Epson SC-P800 fotoskrivare, ett "hemmabygge" till dator med bl.a. 64GB RAM, AMD Ryzen 9 3959X 16-Core och bildskärm EIZO CG277.
Mitt problem är att utskriften blir alldeles för mörk, både objektivt och jämfört med bilden på skärmen. Den senaste utskriften var av en vägg med illröda höstlöv. I utskriften blev de närmast bruna. Inte kul...
Vad gör jag? Hittills har utskrifterna varit klockrena, ingenting har ändrats, varken maskinellt eller betrakningsmiljö! Jo, möjligen... eftersom skärmen har inbyggd kalibrering. Det gjordes en kalibrering härom natten om det kan ha någon inverkan? När jag ser bilder på skärmen (mjukvara Photoshop) så är det som klippt ur verkligheten! Det vill jag gärna ha över på papper! Det har ju fungerat tidigare...
Kanske slår in öppna dörrar, men det låter som om ljusstyrkan på skärmen är för högt ställd (alltså för ljus skärm).. Vilket värde ställer kalibreringen in på skärmen? Har du automatisk inställning av ljusstyrkan påslagen (i så fall slå av:). Själv får jag bästa överensstämmelse mellan skärm och utskrift med ljusstyrkan inställd på 100 - 120 cd.
 
Jag sänkte ljusstyrkan (den var inställd på 198 cd) samtidigt som jag gjorde detta kom jag på vad jag gjort för fel... men det skäms jag för att tala om! Nybörjarfel! Sent-på-kvällen-fel! Tänk-innan-du-trycker-på-print-fel! Ni skulle bara se mig nu, blossande röda kinder... nästa utskrift lovar jag att tänka efter före!
 
Jag kan meddela att utskrift #2 blev riktigt bra! Skillnaden mot #1 är att den här gången kom ihåg att, i drivrutinen, välja alla de saker jag glömde tidigare! Så problemet, som ju inte var något problem utan snarare rent slarv, är löst!
Jag kan också tala om att programmet jag använder är Photoshop.
 
Senast ändrad:
Jag sänkte ljusstyrkan (den var inställd på 198 cd) samtidigt som jag gjorde detta kom jag på vad jag gjort för fel... men det skäms jag för att tala om! Nybörjarfel! Sent-på-kvällen-fel! Tänk-innan-du-trycker-på-print-fel! Ni skulle bara se mig nu, blossande röda kinder... nästa utskrift lovar jag att tänka efter före!

Jag försöker få till mina prints så jag hade jättegärna tagit del av vad det var för pinsamt fel du gjorde som du åtgärdade? 😄
 
LinusG2
Det var helt enkelt så att jag Hade så bråttom att jag GLÖMDE välja att Photoshop ska hantera färgerna samt skrivarprofil för rätt papper!!
Jag gav mig själv en spark i baken och skrev en lapp som jag satte på skrivaren så att jag ALDRIG mer gör om samma misstag! Jag är ingen "skrivarguru" men mina printar brukar stämma med skärmen! "What you see is what you get!" Och verkligheten i de fall jag inte har justerat den! Verkligheten, alltså! *LOL*
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.