Advertisement

Annons

Felaktig bokföringspost 2007

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Jag gjorde ett fel i min bokföring i slutet 2007 och har x antal kronor för mycket på kontot enligt kassaboken om man jämför med vad som finns på det fysiska bankkontot.

Nu har jag tyvärr deklarerat och låst 2007 utan att uppmärksamma detta så jag fick fel ingångsvärde för 2008 i progammet. Kan jag göra en "eget uttag" på samma summa 2008-01-01 för att åtminstone få 2008 (och på sikt följande år) att stämma?

Skall du göra helt rätt, så skall du riva upp 2007, lämna ny deklaration osv osv..... men det gör man vanligtvis inte. (Jag misstänker att du inte driver ditt bolag i AB-form för då vill din revisor vara med på ett hörn)

Gör din korrigering 2008 och boka mot eget kapital. Kreditera bankkontot och debitera "egna uttag". Du bör dock undersöka vilket ursprungsfelet är, så att din korrigering rättar det ursprungliga felet.

Skall du göra helt rätt, så skall du riva upp 2007, lämna ny deklaration osv osv..... men det gör man vanligtvis inte. (Jag misstänker att du inte driver ditt bolag i AB-form för då vill din revisor vara med på ett hörn)

Gör din korrigering 2008 och boka mot eget kapital. Kreditera bankkontot och debitera "egna uttag". Du bör dock undersöka vilket ursprungsfelet är, så att din korrigering rättar det ursprungliga felet.
"Felet" var att jag trodde att jag själv var tvungen att göra ombokning för hantering av momsskuld/fodran men det gjorde programmet automatiskt mot eget kapital.

Om det är någon tröst, så är du långt ifrån ensam med samma bekymmer. Det felet är inget problem med att rätta under 2008. Det är t.o.m. diskutabelt när den konteringen egentligen skall göras. Skatten betalas ju som bekant året därpå.

Rätta felet mot eget kapital och därefter kan du sova lugnt igen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar