Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel vid listning av antal recensioner

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Jag har skickat mail om detta till fotosidan tidigare men inte fått svar och vad jag kan se så kvarstår felet.

När man kollar efter produktrecensioner så får man ju en listning över produkterna och en kolumn med antal gjorda recensioner. Det antalet stämmer inte alltid.

Ett exempel, kolla under "Fasta objektiv" första sidan, Canon E 3,5/50, visar en nolla i antal recensioner men till höger visar en grön stapel att den har betygsats och klickar man på produkten så ser man att det faktiskt finns en recension.

Liknande finns på t ex stativ Velbon Sherpa Pro CF-635, där är antal 0, gröna stapeln saknas men ändå finns en recension och betygssättning.

Kanske något att kolla när det finns tid?

Mvh
Anders

Hela recensionsbanken bör ses över. Det finns dubletter av hur många objektiv som helst där någon lagt till ett nytt bara för att de inte orkat leta. Det finns också massor av objektiv där det bara är beteckningen som skiljer, vilket gör att man missar massa recensioner om man inte läser alla som rör samma typ av objektiv (typ alla gamla manuella Nikkor). För att inte tala om i vilken extrem oordning de ligger. Ingen som helst struktur.

Du skräder som vanligt inte orden. Med den recensionen kanske det lika bra att stänga direkt. Nejdu, det där är kraftigt överdrivet. Visst finns det vissa fel och brister men så illa är det inte.

Vi har en ansvarig som håller bra koll på inflödet av de nya vanliga produkterna, men det betyder inte att vi har stenkoll på alla gamla manuella objektiv eller udda system.

Jag tycker recensionerna funkar bra. Visst finns det lite dubbletter och "felaktiga" produktnamn men det är överkomligt.

David, felet jag påtalade, kan du konfirmera att du ser samma sak? Min gissning är att det är någon join eller villkor som spökar.

Mvh
Anders

Jag är medveten om hur det fungerar och bläddrar därför extra mycket, om jag vill kolla en recension, för att inte missa ngn glugg pga felbenämningar.
Detta är ju ingen katastrof och jag begriper att de få som jobbar med fs har svårt att hålla precis alla funktioner på högsta nivå.

Men just sådana här arbeten är ju lämpliga att "outsourca". Varför inte erbjuda ngn medlem gratis guldmedlemskap med motprestationen att hålla rent och snyggt bland alla produkter?

/Johan

OBS! Mitt påpekande handlar alltså INTE om underhåll av databasen, gamla beteckningar osv. Nej , det är ett fel i själva presentationskoden jag ser. Det borde vara lätt att åtgärda.

mvh
Anders

Det är redan en medlem som har hand om inflödet av nya förslag (och det är ett rejält urskiljningslöst inflöde) och för ca ett år sen gjordes en upprensning bland de mer populära kategorierna och då vi stängde banken under ett par veckor (systemkameror och tillhörande moderna objektiv). Kompaktkameror lägger vi inget krut på.

Vi funderar på att öppna upp så att medlemmar kan byta eller lägga till bilder på produkterna.

AFJ skrev:
OBS! Mitt påpekande handlar alltså INTE om underhåll av databasen, gamla beteckningar osv. Nej , det är ett fel i själva presentationskoden jag ser. Det borde vara lätt att åtgärda.

mvh
Anders

yes, vi har koll på din rapport.

Makten skrev:
Bara ett litet exempel:

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=4844
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2565
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=11810

Dessa tre är antagligen precis samma objektiv. Men det vet man ju inte eftersom det inte står vilken modell det är. Är det 1965 eller 1992 som gäller? AF, MF? Nikkor Q, S, Ai, Ai-S, AF-D, IF? Det är som att recensera "Volvo, kombimodell".

Läste du mitt svar ovan?

elmfeldt skrev:
Läste du mitt svar ovan?
Ja? Tycker du att det är bra att det ligger drösar av felaktigt rubricerade recensioner, eller vadå? Jag har inte påstått att det måste fixas eller något. Jag påpekar bara att det är på det viset och att det inte är bra. Dessutom skulle jag vilja säga att det ofta är de äldre gluggarna som är intressantast att leta recensioner efter. De moderna finns ofta testade på otaliga sidor, med tillförlitlig teknik.
Jag skulle lätt kunna sätta mig och reda upp Nikkor-avdelningen om det skulle gå att ordna. Samma sak gäller säkert någon annan som är intesserad av Canon, Pentax och allt vad det nu må vara.

Nej, jag skrev aldrig att det var bra. Jag förklarade bara.

Tack för erbjudandet. Låt mig återkomma till dig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar