Advertisement

Annons

fel tonade bilder, vitbalans?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Nordström

Aktiv medlem
Hej!
Visste inte riktigt vad jag skulle skriva i rubriken då jag igentligen inte vet vad felet är.. Är nybörjare inom fotografering och stöter på problem och funderingar lite då och då =)
Tur jag har er på forumet som är duktig..

Till problemet: Tycker jag på många kort får konstiga färger.. Känns ibland som jag har en hinna på kameran, har en exempel bild som jag tänkte visa er.. På just den bilden så känns det som den är gröntonad, har kört autonivåer på den is ps.. Så ni kan se skillnaden.. Vill absolut inte ha kritik på bilderna...Bara hjälp =)
Eller inbillar jag mig bara? Känns inte som så.

oredigerad
http://www.fredriknordstrom.se/gallery/pictures/ored1.jpg

autonivåer
http://www.fredriknordstrom.se/gallery/pictures/red2.jpg

Hoppas ni har några förslag på vad jag ska köra..
Har fotoat med en canon 350d, och Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro glugg.
Mvh // Fredrik N
 
Hej Fredrik,

Felet är inte vitbalansen, utan kontrasten.
Testa att höja kontrasten, eller om det går med din kamera, lägg in en egen "tonkurva" som är lite S-formad. Bilderna kan öven bli kontrastlösa när man har lite motljus.
 
Ahh, kan ligga lite i det med tanke på att jag hade ganska kraftif sido ljus och inget motsols skydd.. har ökat kontrasten 1 "snäpp" i kamerna, ska jag kräma på mer? Ska jag öka något annat tycker du/ni?

Kör just nu
Kontrast: +1
Konturskärpa: 0
Färgmättnad: 0
Färgton: 0

Tips på hur jag ska dra i dom spakarna?
Mvh // F
 
Jag har Canon 20D och jag föredrar att göra redigerngarna efteråt i Photoshop.
Vill rekommendera fotografering i RAW.
Finns risk att du får för hög kontrast och det blir mindre bra att minska kontrasten i JPG efteråt.

mvh Lotta
 
Ett polaridfilter kanske ? Brukar locka fram färgerna och då speciellt grönt. Gör bäst nytta i rät vinkel mot solen.

Mvh Erik !
 
Lotta Wesslund skrev:
Jag har Canon 20D och jag föredrar att göra redigerngarna efteråt i Photoshop.
Vill rekommendera fotografering i RAW.
Finns risk att du får för hög kontrast och det blir mindre bra att minska kontrasten i JPG efteråt.

mvh Lotta

Har börjat fota i raw nu, det va lite som en ny värld som öppnades upp.. Finns en hel del att justera om man så vill..Använder just nu Rawshooter, tycker det är rätt simpla menyer.. Finns säkert mer avancerade också.. Så du har orginal på parametrarna då?
Mvh //Fredrik
 
Om du kör Photoshop, så har du skuggor/högdagrar (shadow/higlights) att försöka i också. Det tycker jag är favoriten för att rätta till foton.
 
Ja, jag kör defaultinställningen. Är inte helt säker på om det är den bästa inställningen. Ett arbetssätt kan vara att fota i RAW + JPG, och ställa in så att JPG bilderna ser bra ut med en gång. Behöver man redigera bilden utgår man från RAW-bilden. Tror att detta arbetssätt funkar bra.

mvh Lotta
 
Lotta Wesslund skrev:
Ja, jag kör defaultinställningen. Är inte helt säker på om det är den bästa inställningen. Ett arbetssätt kan vara att fota i RAW + JPG, och ställa in så att JPG bilderna ser bra ut med en gång. Behöver man redigera bilden utgår man från RAW-bilden. Tror att detta arbetssätt funkar bra.

mvh Lotta
Låter som ett fungerande consept.. Tackar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.