Annons

Fel tidmarkering på inläggen - fortfarande sommartid!

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
.
Ni behöver ställa om tidangivelsen på alla inlägg under senare tid - den är fel! Syns enkelt ifall man tittar på de allra senast postade inläggen. Då finner man att dessa är skrivna vid en tid som ännu inte har inträffat...

Det förefaller som att ni har glömt att ställa om klockan från sommartid till normaltid. I så fall lär alla tidsmarkeringar efter 2010-10-31 kl 03:00 ligga en timme fel. Vilket jag hoppas ni kan korrigera snarast.


En liten sak att tänka på ifall ni gör denna korrigering, är vad som händer under den första timman efter att klockan har ställts tillbaka, ifall några inlägg har gjorts under denna tid. Om inte, blir det förstås inga bekymmer. Men ifall det finns något inlägg gjort t.ex. kl 02:40 FÖRE omställningen, och något t.ex. kl 02:20 EFTER omställningen, så förefaller ju detta inlägg att vara gjort tidigare, trots att det ju alltså är gjort senare.

En ad hoc-lösning på detta problem är förstås att helt enkelt stänga av möjligheten att posta på Fotosidan under omställningstimmen från sommartid till normaltid/svensk standardtid i framtiden (inget sådant behövs förstås vid omställningen till sommartid - då flyttas ju som bekant klockan fram en timme, så det blir ett "tidshål" istället).

En annan metod kan vara att alla inlägg postade mellan kl 02:00 och 03:00 timmen före omställningen från sommartid t.ex. får ett "s" efter tidsangivelsen, och alla inlägg mellan kl kl 02:00 och 03:00 efter omställningen t.ex. får ett "n" eller "St" efter sig.
 
Har man "Automatiskt" inställt där så skall forumet kolla mot datorns klocka (mha Javascript) för att avgöra om man är i en tidszon med sommartid, men det där har strulat för en del vet jag. Det går att överstyra och ställa in manuellt av/på där.
 
Det är mer troligt att det är du som ska fixa dina inställningar här:
http://www.fotosidan.se/forum/profile.php?do=editoptions
Tack för tipset - det var en av de många saker jag har kollat och ställt in en gång för längesedan, och därefter glömt. Men jag tror inte att jag här ställt in fel där.

Mina inställningar är enligt följande:

Alternativ för datum & tid
---------------------------------
Tidszon
Alla tidsstämplar på forumet kan automatiskt justeras till att visa den korrekta tiden för var du befinner dig i världen. Välj helt enkelt lämplig tidszon från listan nedan.
(GMT +1:00 timme) Berlin, Stockholm, Rom, Paris

I tillägg till detta kan du också ställa in alternativ för sommartid som gäller där du befinner dig.
Alternativ för inställning av sommartid:
Automatisk inställning av sommartid

Detta ska väl funka, ifall Forumsidans program hanterar funktionen ifråga korrekt?
 
Har man "Automatiskt" inställt där så skall forumet kolla mot datorns klocka (mha Javascript) för att avgöra om man är i en tidszon med sommartid, men det där har strulat för en del vet jag. Det går att överstyra och ställa in manuellt av/på där.
Menar du att "det strular" för mig? Någon idé om varför?

Menar du att jag under rubriken "Alternativ för inställning av sommartid" tills vidare ska välja "Alternativ för inställning av sommartid" istället?
 
Hoppsan! Mitt eget inlägg ovan fick i alla fall rätt tid nu. Är det så att det kanske har varit rätt för mig hela tiden, medan att ett antal inlägg från andra kan ha få fel tidsmärkning - dvs att tidsmärkningen är beroende av hur var och en av oss har ställt in våra respektive tidsparametrar?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.