Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel Pantone-färger efter kalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

hans_nystrom

Ny medlem
Jag har kalibrerat skärmen med Colorvision Spyder2.

Efter kalibreringen jämför jag Photoshops Pantone Solid Coated mot fysiska Pantone färgprover med ganska dålig överensstämmelse. Kulörtonen är ganska bra men kulörtheten är för stark.

Rummet jag jobbar i har lysrör med färgtemperatur på 5500K (jämn spektralfördelning) + fönster som släpper in dagsljus.

Skärmen som jag använder är en LCD-skärm (Dell 2001 FP)

Någon som har tips på hur jag ska gå tillväga för att få en juste färgöverensstämmelse mellan Pantones fysiska färgprover och skärmen?

/hans nyström

Det är lite svårt att få till en bra överensstämmelse mellan dessa, då Pantones färgprov består av pigment, medan skärmbilden består av ljus. Det är just därför som man har färgproven; eftersom du på skärmen inte alltid kan se hur de ter sig i tryck, så kan du ändå använda färgerna i din produktion då du i färgkartan ser efter hur det slutgiltiga resultatet blir.

Alltså, en bildskärm kan normalt visa en mycket större färgrymd än vad det går att framställa i tryck, men vissa saker klarar den inte av. Ett exempel är glansiga dekorfärger, ett annat är guld i folietryck. I tryck kan man få till en mycket naturtrogen guldkulör, men skärmen är mycket dålig på att återge det. För att man ska ha en chans att veta hur trycket kommer att se ut, tittar man i färgprover. Färgproverna är alltså i första hand inte till för att få en fysisk överensstämmelse mellan skärmbild och tryckbild. Istället är de till för att betrakta tryckresultatet redan i förväg.

Så fastän det i ditt fall inte stämmer mellan Photoshops Pantone Solid Coated mot fysiska Pantone färgprover, så kan du vara säker på att tryckresultatet blir så som det ser ut på färgproverna.

Var det svar på frågan, eller missförstod jag dig?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar