Annons

Fel på Nikon-kameran. Inget händer när jag försöker ta en bild.

Produkter
(logga in för att koppla)

bengtaahlen

Medlem
Någon som vet vad som kan ha hänt med min Nikonos Rs, analoga kamera? För information så är Nikonos RS en analog kamera, samma som F-801 men gjord för att fungera id dykning. Håller tätt ned till 50 meters djup ! Så skalet är etydligt gröre och tyngre än F-801, men i övrigt samma kamera ( sägs det på Nikons egen info-sida ). Mitt problem med kameran är att jinget händer när jag trycker på avtryckaren. Har satt i nytt batteri och när jag sätter på kameran lyser knappar som de ska. Men när jag trycker på avtryckaren händer ingenting ! Om jag trycker halvägs ned, så ska det i displayen visas info ( den har autofocus ) om bländare och tid etc. MEN...inget syns i displayen. Det som visas i displayen är ASA. Om jag ändrar ASA-talet manuellt eller ställer den på DX-film, så ändras värdet i displayen också. Men inget annat fungerar. Kameran har automatisk laddning av film också. När jag sätter i filmen ska den dra fram till bild 1. Händer inget när jag trycker på avtryckaren.
Ej heller zoomar objektivet. Antagligen är det fel i elektroniken inuti kameran ( ad gör jag då ? ) eller så har jag glömt något eller gör något fel när jag försöker sätta på kameran. Någon som vet ?

Tacksam för alla svar om tips. Om någon som har en vanlig Nikon kamera ( typ F-801 eller liknande ) haft liknande problem med den. Hur löste ni det ?

Bengt Åhlen
 

Bilagor

  • nikonosrs.jpg
    nikonosrs.jpg
    31 KB · Visningar: 121
Känns som en lite dum fråga kanske, men har du startat kameran? Satt slutarratten till något annat än L ?

/Mats



Hej Mats. Tack för ditt svar. Jag önskar verkligen att jag glömt sätta på kameran, med tanke på vad kameran kostar och hur svårt det är att hitta någon som servar just denna mycket ovanliga kamera modell från NIKON. Men i läge L är kameran avstängd. Ett knäpp på slutarratten hamnar man på A. Måste betyda Automatik. Kameran har ju bländar-prioritet, så läge A betyder att jag väljer bländare och kameran ställer automatiskt in rätt tid. Sedan finns manuella lägen på slutartiden, exempelvis 1/500. Jag har provat alla lägen och visst-kameran tänds. Så den är alltså på, men jag får ingen info i displayen. Ej heller laddar den igång filmen. Ingen zoom fungerar och framförallt-när jag försöker ta en bild- händer det ingenting.
Jag kan inte finna att det finns några andra vred eller knappar som kan vara fel inställda.

Bengt
 
Hej Mats. Tack för ditt svar. Jag önskar verkligen att jag glömt sätta på kameran, med tanke på vad kameran kostar och hur svårt det är att hitta någon som servar just denna mycket ovanliga kamera modell från NIKON. Men i läge L är kameran avstängd. Ett knäpp på slutarratten hamnar man på A. Måste betyda Automatik. Kameran har ju bländar-prioritet, så läge A betyder att jag väljer bländare och kameran ställer automatiskt in rätt tid. Sedan finns manuella lägen på slutartiden, exempelvis 1/500. Jag har provat alla lägen och visst-kameran tänds. Så den är alltså på, men jag får ingen info i displayen. Ej heller laddar den igång filmen. Ingen zoom fungerar och framförallt-när jag försöker ta en bild- händer det ingenting.
Jag kan inte finna att det finns några andra vred eller knappar som kan vara fel inställda.

Bengt

Hej!

Har du ingen manual till kameran?

Om du inte sett den sidan förut kan ett besök här kanske vara givande:
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/htmls/models/htmls/nikonosrs.htm
Mest allmän info, men även en länk där du kan ladda ned en manual. Plus lite andra länkar som aknske kan vara givande ur informationssynpunkt.

Jag blev lite fundersam över att du skriver "Ingen zoom fungerar" ... Om det är din kamera på bilden så har den ett fast objektiv monterat, ingen zoom. Det finns bara ett zoomobjektiv till Nikonos RS (R-UW AF 20-35), och där styr du zoomningen med en ratt på sidan av objektivet.
 
Läst i manualen

Har laddat hem hela manualen. mycket läsvärt. jag kan dock inte hitta något som hjälper mej. Summa summarum: Om inte filmen matas fram så verkar det kört ! Först måste detta ske, sedan fungerar allt, fattar jag det som. All information i display/sökaren kommer då igång och man kan börja experimentera och ta bra bilder. men-först måste ju filmen matas in och mätaren för film gå från S till 1. provade göra "batteri-testet" som nämns i manualen. Det gick dock bra. Kameran får ström/spänning, så det är inte det som är problemet.

P.S Jag skrev zoom. Det finns inte på mitt 50 mm ocjektiv. Jag skrev fel. Tänkte på autofocusen som liksom zoomar inne i objektivet.

Har någon haft liknande problem med automatiska film frammatningen ?

mvh
Bengt
 
Har laddat hem hela manualen. mycket läsvärt. jag kan dock inte hitta något som hjälper mej. Summa summarum: Om inte filmen matas fram så verkar det kört ! Först måste detta ske, sedan fungerar allt, fattar jag det som. All information i display/sökaren kommer då igång och man kan börja experimentera och ta bra bilder. men-först måste ju filmen matas in och mätaren för film gå från S till 1. provade göra "batteri-testet" som nämns i manualen. Det gick dock bra. Kameran får ström/spänning, så det är inte det som är problemet.

Mitt nästa förslag är att ringa Nikons support. Ofta har de mycket att göra och kanske säger "skicka in den så tar vi en titt". Vilket förstås kostar pengar. Men har de tid brukar de vara hjälpsamma. Nu är risken stor att få av dem känner till just din kamera, den har ju några år på nacken vid det här laget och var aldrig någon storsäljare. Men med felsökningen du gjort nu så kan du i alla fall beskriva felet mer noga.

P.S Jag skrev zoom. Det finns inte på mitt 50 mm ocjektiv. Jag skrev fel. Tänkte på autofocusen som liksom zoomar inne i objektivet.

Aha. Blev lite förbryllad :)
 
En liten fråga; Har kameran fungerat tidigare när du ägt den? Det verkar som att diverse elektronik inte fungerar som den skall, och elektronik har en tendens att sluta fungera av fukt (vilket möjligen kan vara ett problem i den här kameran).
 
Har du provat att montera av objektivet och se om det är korrosion på kontaktbläcken?
Om det är det så kan du prova att putsa av det, skulle kunna prova att plocka av och vrida på objektivet ett par gånger. Titta äver innuti för att se om det finns spår av fukt.
 
Det tycks mig lite långsökt att det skulle vara fuktproblem. Tidiga Nikonos RS led visserligen av att tätningarna ibland inte höll, men då blev ju hela kameran vattenfylld och Nikon fick åtgärda felet.
Smygande fuktproblem är någonting jag mer förknippar med en kamera som är avsedd för ovanvattensbruk och som använts i fuktig miljö trots bristfällig vädertätning.

Något slags elektronikfel tror jag är mer sannolikt, och det är nog ett bra råd som givits att kontakta Nikon för felsökning.
 
Det tycks mig lite långsökt att det skulle vara fuktproblem. Tidiga Nikonos RS led visserligen av att tätningarna ibland inte höll, men då blev ju hela kameran vattenfylld och Nikon fick åtgärda felet.
Smygande fuktproblem är någonting jag mer förknippar med en kamera som är avsedd för ovanvattensbruk och som använts i fuktig miljö trots bristfällig vädertätning.

Något slags elektronikfel tror jag är mer sannolikt, och det är nog ett bra råd som givits att kontakta Nikon för felsökning.

Det tror jag också, men det är ju intressant att veta OM kameran fungerat i TS ägo.
 
Det tycks mig lite långsökt att det skulle vara fuktproblem. Tidiga Nikonos RS led visserligen av att tätningarna ibland inte höll, men då blev ju hela kameran vattenfylld och Nikon fick åtgärda felet.
Smygande fuktproblem är någonting jag mer förknippar med en kamera som är avsedd för ovanvattensbruk och som använts i fuktig miljö trots bristfällig vädertätning.

Något slags elektronikfel tror jag är mer sannolikt, och det är nog ett bra råd som givits att kontakta Nikon för felsökning.

Absolut, men det är en möjlighet, är van att arbeta med vatten och ett av de större problemen med vattentäta saker, är att det är så svårt att få ut vattnet. Så om någon på öppnade huset i fuktig miljö så finns ju risken. :)

Men om Bengt inte känner sig bekväm att utforska insidan själv så är support ett bra alternativ.

Som Anders är även jag intresserad av att veta om kameran har fungerat för Bengt tidigare.

/Mats
 
Köpt den på Ebay. Aldrig själv använt kameran.

Själv har jag aldrig försökt mej på att öppna Nikonos-huset. Hade tidigare en Nikonos V som jag dykte mycket med. Den var byggd som en pansarvagn ! Tappade den i marken en gång. Allt fungerade ändå. Den var inte heller direkt känslig för vatten-om jag skulle byta film till exempel och inte väldigt noggrannt torkat av huset från vatten innan jag öppnade den, så var det inga problem ändå. torka av dropparna runt luckan bara innan man åter stängde den och allt fungerade perfekt.
Jag köpte den här nya RS kameran på Ebay nyligen, från en dykare i USA. Den är alltså använd av han. Aldrig av mej själv.Givetvis håller jag för fullt på med att skicka honom E-mail om vad som kan vara fel på den. Han påstår att den alltid fungerat och i o f s kan jag tro honom, för kameran är i utsökt skick. ser nästan oanvänd ut. Inget objektiv var med ( det köpte jag separat, 50mm för macrofoto ). Dock hade den Nikonos orginal skyddslock påskruvat på kameran. Inga spår efter fukt som jag kan se, vare sig i spegelhuset eller i "filmkasett huset".
Jag hoppas jag kan få igång den på något vis...
 
F4an är konstruerad att endast fungera om det är film i. 801 är inte det men hur är det med Nikonos?
Jag har för mig att den skall kunna slå slutaren även om det saknas film. Det är ngt i bakhuvudet om att jag har sett ngn film om en dykare som skall ner o gör en sista test innan man stoppar i de dyrbara 36 rutorna.

Det råkar inte vara så enkelt att det sitter en färdigtagen film i?
 
Uppdatering om reparation av min NIKONOS RS

Många svarade på mitt inlägg här på forumet för en tid sedan och till er som undrar vill jag gärna meddela vad som nu skett.
Nikonos-kameran fungerar åter igen ! Phuu, vilken lättnad. Jag ser verkligen fram emot att använda den ( under vattnet givetvis ). Ska ta en rulle nu, på land och framkalla, för att bli "vän" med kameran !
Vad var felet då ?
Ni som undrar och som följde denna tråd har naturligtvis väntat på detta ! Jag fick genom en väns vän tag i Calle,som visste hur en sådan här kamera ser ut inuti ( han hade en själv som var nedplockad pga av fuktskada ). Calle har jobat på NIKONs verkstad och andra kameraverkstäder hela sitt liv. Kort sagt, så öppnade han kameran och gjorde rent den inuti. Felet var att det fanns massor skräp, såsom färgflagor och plastrester inuti den. Han rensade bort allt skit helt enkelt och då fungerade den igen !
Han hittade ingen fukt eller tecken på att den läckt in vatten. Alla o-ringar var i gott skick och för övrigt såg kameran väldigt fin ut inuti. Det kostade mej 1800 kr, vilket ju är billigt för att få kameran reparerad, tycker jag. Ddessutom vet jag nu att inuti finns en välvårdat och nyrengjord fotoapparat, vilket gör mej otroligt glad. Så bättre än NY ! ( heehe ).
Tack Calle.

Bengt
 
OFF-TOPIC

Jag tycker det skulle vara spännande om Nikon ville göra en ny Nikonos ... Det borde inte vara svårare idag.

En som bygger på D750. Och så kan de ta rejält betalt för den (som kostnaden för D810 + undervattens hus) ...
 
Eftersom du inleder med OFF-TOPIC inser du nog själv att det passar bäst i en egen tråd ...

/Mod
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.