Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel på mitt Tamron 28-75 2.8 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

ulkas

Medlem
Hej!

Har två frågor att vädra angående mitt nya objektiv. Tänkte om det är någon annan som också har ett som kan berätta.

När man håller kameran med objektivet riktat mot golvet, är det då normalt att zoomen åker ut? Samma sak när jag har den i yttersta läget och håller linsen mot taket, då åker den in.

Jag har funderat lite på det här med fokus. Mitt objektiv verkar kämpa lite med att hitta fokus ibland, och kan ibland fokusera på lite konstiga punkter. Hur mycket ska man acceptera? T.ex. så fotograferade jag en konsert idag, och när jag tog närbilder så fick jag inte fokus på ansiktet en enda gång om jag tittade på dom röda plopparna i sökaren.

Vad tror ni?

Hallå

Att zoomen "kryper" är normalt. Det gör den av sin egen tyngd. Alternativet är att göra zoomningen trögare vid tillverkningen, men då blir den som sagt trögare, och det är kanske inte optimalt.
I 28mm-läget kan du dock låsa zoomningen med knappen "lock". Då kryper den inte.

Vad gäller fokuseringen låter det som om du har alla fokuspunkter aktiva? Om man själv vill välja var fokus ska ligga är det bättre att välja en fast fokuspunkt, oftast den i mitten. Kameran vet ju inte vad det är du vill ha på bild.

//e

tack för ditt svar!

Det där med zoomen var bra att veta. Skönt att det inte var något fel. Har testat lock-knappen och det funkar perfekt!

Det där med autofokus var sjukt ogenomtänkt av mig!
Givetvis vet ju inte kameran vad jag vill ha fokus på. Får skylla på att jag är så väldigt ovan vid systemkamera! Jag har ställt in en autofokuspunkt iställer, får hoppas det funkar bättre!
Tack så jättemycket för din hjälp!

ulkas skrev:

...
När man håller kameran med objektivet riktat mot golvet, är det då normalt att zoomen åker ut? Samma sak när jag har den i yttersta läget och håller linsen mot taket, då åker den in.
...

Glider den ut och in av sig själv? Om så är fallet låter det inte rätt. Min gör inte det ivarjefall...
Skulle vara jobbigt att fota någonting, om zoomen åker iväg av sig själv helt plötsligt.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar