Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel på kameran eller klantigt E6-labb

Produkter
(logga in för att koppla)

Kodiak

Aktiv medlem
Hej!

Har precis fått en framkallningsleverans från ProffsKopia i Jönköping. (Fotopåsen man kan köpa via Scandinavianphoto).

De första 16 bilder är perfekt framkallade. Men på de 21 följande ser det ut som ett hårstrå över diabilden. Ser inte ut som en repa från ngn maskin. Det är en vågformad linje som sträcker sig över hela bilden. Alltså ingen rak horisontell linje som det borde bli om det är nåt skräp som repar i framkallning eller ramning. Ser ungefär, men inte exakt, likadant ut på alla bilder. Endast bild nr 30 har klarat sig. Vilket också verkar lite konstigt, varför just den bilden och bara den?

Är det någon som vet hur E6 framkallning går till? Är det möjligt att det i framkallningen har hamnat ett hårstrå som skuggat eller nåt liknande och ställt till det här?

Har ingen diascanner här så kan inte lägga upp nåt exempel förrän imorrn. Tänkte om det var någon som har en ide ändå...?

/Svante

Kan också konstatera att bilderna är tagna med 3 olika objektiv och vid olika tillfällen om det kan hjälpa till...

/Svante

Om jag inte har fel så går E6 framkallning till precis likadant som med C41, dvs det finns inget som skulle kunna orsaka det du råkat ut för.
Diat framkallas i totalt mörker...vad skulle kunna orsaka "skuggan"?

Skulle gissa på att du har haft nåt som har fastnat nära filmplaned, I kameran...men det är bara min helt okvalificerade gissning.

Jag tror repa. Jag har sett vågformiga repor förut, de kan ju uppstå om smutsgrunkan sitter löst.

Om repan inte ser ut som en repa för att den har mjuka kanter kan det ju bero på att den uppstått när emulsionen varit våt och mjuk.

Svante, är vågformen symmetrisk? Altså, ser den slumpad ut, eller är det som en sinusvåg?

har fått E6 från samma labb med samma "åkomma"... är lite tveksam till dom... fick du med en liten "gul lapp"?

Ingen gul lapp medskickad.
Ska springa iväg och scanna ett par bilder ska ni få se...

/Svante

Oj, blev lite dåliga bilder. Har inget PS på jobbet så fick chansa så att det inte blev för stora filer...

Min teori nu när jag sovit på det är att det hamnat ett hårstrå mellan filmen och slutaren. Kan man tro på det?

Alternativt en repa om det nu kan vara det??

Ska jag kräva labbet på ersättning??

/Svante

Kolla om "repan" finns med på den sista delen av filmen (brukar följa med som en lös bit svart film). Om repan inte slutar en bit in på filmen utan fortsätter över kanten så beror det sannorlikt på labbet.
/Jens

Det där är troligen ingen labb-repa. De brukar vara helt horisontella iom att de skapas av skräp i filmtrasporten.
/Jens

Hur ser en sån där ut i 100%? Är det inte bara ett hårstrå som hamnat i din kamera?

Den verkar kastad av labbet. För jag har inget extra än en genomskinlig liten flärp med kontrollnumret på. Jag skrotade ramen på sista bilden och där fortsätter strecket över kanten.

/Svante

Är det en repa bör det ju vara en fysisk skada på filmen, är det ett hårstrå ligger det i filmen.
Håll filmen mot ljuset och se om du kan se repan.

Jag kan inte se/känna att det är någon fysisk repa utan det ser ut som det ligger i filmen...

Min tro lutar mer och mer på ett hårstrå som hade (för nu finns det inte kvar) lagt sig mellan slutaren och filmen.

Svante

Kodiak skrev:
Ser ungefär, men inte exakt, likadant ut på alla bilder. Endast bild nr 30 har klarat sig. Vilket också verkar lite konstigt, varför just den bilden och bara den?

Har bild nr 30 tagits med stor bländaröppning?

Det verkar misstänkt likt skuggan av ett hårstrå e d, om så är fallet blir skuggan skarpare ju mindre bländare du har använt. Dessutom bör hårstråets avstånd till filmplanet ha varierat lite utefter hårstråets längd, och då ska du kunna se att skuggan är olika skarp utefter "repans" längd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar