Annons

Fel på framdragningen

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Hej!
Min syster köpte för tag sen beg Chinon CE-4s med två objektiv i nyskick (tror den heter så) för 100 spänn, den är jättefin men av någon anledning så fungerar inte framdragningsarmen, den är låst. Det verkar inte finnas någon spärr knapp eller något sådant och det går inte att trycka av.Är det någon som kanske vet vad det kan vara för fel eller hur man kan laga den? Vågar man öppna kameran o se om det går att fixa eller kommer kugghjul o grejer bara ramla ur då?
Kanske någon vet någon sida med instruktioner för reparation?

Tacksam för svar. Danne

Gammal kamera som inte är värd mkt mer än så även fast den hade varit fullt fungerande.

Finns nog väldigt lite/ingen information om den på nätet, och ingen reparationsmanual.

Det kan vara lite vadsomhelst. Men kanske den bara behöver ett par fräsha batterier?

/Henri

Chinon CE-4/4S behöver batterier för att lösa ut slutaren. Har man spänt den så kan man inte dra framdragningsarmen igen innan man har löst ut den, och för det behöver man som sagt fungerande batterier.

Jag hade en klasskamrat som hade samma problem. 50:- kostade reperationen.
Inte så farligt med tanke om att du öppnar upp din kamera och inte får huset helt ljustätt etc.

Öppna huset

Har en gammal Chinon CM-3, med den hade jag samma probelm. Det var en fjäder som spänner upp mekaniken i kameran som var slut. Det var bara att öppna undre delen av kameran och byta ut fjädern mot en ny, såddana finns att köpa i järnaffärer. Men testa batterien först. Vet inte hur mekaniken på just din syrras kamera ser ut men skillnaderan brukar inte var stora. Fjärdern ifråga satt vänster om sökaren. Och är synbar direkt locket är av.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar