Annons

Fel på EF300mm f/4L IS USM ???

Produkter
(logga in för att koppla)

past

Medlem
Jag har köpt ett begagnat 300mm f/4L IS USM objektiv i veckan.Har varit ut och provat det under helgen. Är osäker på om det är fel på objektivet, då stabilisatorn ibland hoppar upp och ner i sökaren när AF jobbar. Det är som att det hakar upp sig. När jag släpper avtrycket på kameran, och provar igen går det oftast bra. Den kan bete sig likadant fast jag kopplar bort stabilisatorn. Kamera huset är en 30D som fungerar mycket bra med andra objetiv.
Objektivet ger skarpa bilder, då det som jag ser det fungerar normalt.
Detta är mitt första IS objetiv, så jag vet ej hur det normalt ska bete sig. Vore mycket tacksam om någon kan ge ett hjälpande svar, då jag har en veckas bytesrätt på objektivet och kan skicka tillbaka det.
Har jag fel på objektivet???
 
Det blir ett hopp när stabiliseringen startar och stannar. Normalt startar den när du börjar autofokusera, och stannar ca en halv sekund efter det att du släpper knappen. Nu verkar det ju som om den kommer och går lite på egen hand.

Prova att pillra ihärdigt på objektivets knappar för IS. Kanske glappkontakt som blir bättre med lite motion?
 
Tusen tack för tipset Anders!
Jag har motionerat knapparna för IS och den blev helt bra i alla lägen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.