Annons

Fel på Canon 5D mk III

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
Jag har haft min Canon 5D mk III sedan januari 2014, älskad kamera som alltid skjuter skarpt även i dåligt ljus. Men... sedan i somras har något hänt, jag vet inte vad det är och uppskattar alla tips på vad det kan vara som inte funkar. Jag använder tre st L-objektiv på 35, 50 och 85mm brännvidd. Jag kör alltid med enpunktsfokus och oneshot. Jag har en länk med exempelbilder nedan, skriver nr inom parentes i texten för att hänvisa till en viss bild.

Jag använder ofta auto ISO, auto WB och Av-läget där jag väljer bländare och alltså låter kameran sköta resten. I augusti hade jag en plåtning, märkte att ISO fladdrade mellan 800-12800 på exakt samma motiv (en kvinna i lysrörsljus med fokuspunkt i ögat), samtidigt gick slutaren från 1/80 till 1/800 (exempel 1). Bilderna blev "regnbågsfiltrerade" Jag stängde av kameran, tog ut batteriet, startade om och körde på M-läge därefter med OK resultat. Jag hade märkt liknande beteende tidigare i sommar (främst med överexponering som resultat) så det slutade med att jag lämnade in kamerahuset på en Canonverkstad. De bekräftade att jag inte hade en vattenskada eller andra synliga skador, plockade isär den och justerade något + uppgraderade programvaran.

I september märker jag att fokus blir allt oskarpare, har en personalplåtning, när jag laddar in bilderna i datorn ser jag att 50 av 600 bilder är så skarpa som jag är van vid. Resten är oskarpa. Då har jag kört i blixtljus, 85mm, ISO 100 förstås, 1/200, f 2,5-3,2, halvkroppsporträtt på ca 2,5 m avstånd. (Exempel 2) Min analys är att vi inte stått perfekt stilla jag och motiven men även att kamera + objektiv behöver kalibreras. Fokus ligger inte någonstans i ansiktet, dvs förmodligen 1 cm framför eller bakom ansiktet. Åker till samma Canonverkstad och lämnar in hus + 85-mm-objektiv för kalibrering.

Idag hade jag en personalplåtning hos en annan kund, den här gången körde jag med 50 mm, som jag gjorde förra gången hos samma kund (det objektivet är alltså inte kalibrerat med kameran, men har alltid funkat perfekt tidigare). Ställde in blixtljus och avstånde på exakt samma sätt som förra gången, ISO 100 förstås, 1/200, f 2,8-3,2, headshots på ca 1 m avstånd. Laddar in bilderna i datorn, från att de var superkrispiga (exempel 3) när jag tog "samma" bilder på samma företag i våras är de nu - blaskiga och ur fokus (exempel 4). När jag tittar på kortet i kameran ligger fokus exakt i ögat på bilderna, på datorn ligger de i bästa fall på näsan. Detta är alltså inte det objektiv som kalibrerades i förra veckan.

En annan ytterst märklig sak som hänt på båda personalplåtningarna är att jag har börjat på f/3,2 men efter att jag korrigerat mitt blixtljus (Profoto B1) har bländaren justerats ned. Första gången det hände trodde jag att det var jag som av misstag ändrat bländarinställningen (från 3,2 till 2,5), men idag hände det igen (från 3,2 till 2,8) och jag ser nu att det var exakt när jag justerade blixtinställningen manuellt.

Slutligen - jag tog några bilder i naturligt ljus på en kompis på lunchen. Auto ISO, auto WB och Av-läget inställt på 3,2. Perfekt uteljus. De bilder som blev bra landade på ISO 125. Men den fladdrade upp till 500 på några, med total överexponering som följd (exempel 5).

Som sagt, jag behöver hjälp att analysera. Mkt tacksam för svar.

Länk med exempelbilder: https://www.dropbox.com/sh/28lcmibr7jozho2/AADNHublFZG6YXk0rzevjyQ6a?dl=0
 
Många olika scenarion och fel där. Inte helt lätt att reda ut. Men jag kan ge lite input på några av punkterna i alla fall.

1) Hur är din 35:a?

2) 50L och en skvätt nedbländat till 2-2.8 och porträtt är ett effektivt recept för att riskera bilder ur fokus. Anledningen stavas Focus Shift. Enkelt uttryckt så är objektivet optimerat för att användas på 1.2. När fokuseringen görs så sker det med fullöppen bländare. Bländar du ner OCH fokuserar på lite nära håll så kan fokusplanet lägga sig fel. Just detta objektiv ökänt för att vara ovanligt känsligt för detta. Jag kan dock inte förklara varför problemen uppstod först nu. Kanske de tidigare porträtten togs lite längre ifrån? Eller på mindre bländare?

3) Ang dina exponeringsproblem så är det ju lockade att misstänka ljusmätaren i kombination med ett speciellt ljus/lysrör. Jag kan dock inte påminna mig om att jag någonsin varit med om sådana extrema avvikelser. Men om du plåtar med blixtar, kan du inte släcka ner lysrören?

Sen har vi ju utomhusbilderna som jag inte riktigt kan förklara. Nu är dom ju plåtade i M resp A men det borde ju inte spela någon roll eftersom kamerans ljusmätare är aktiv även i manuellt läge när du kör AutoISO. Och bevisligen har kameran tyckt att din valda tid och bländare inte var tillräckligt för motivet (spotmätning på ansiktet dessutom) och hissade upp ISO.

Mja. Fokusproblem OCH exponeringsproblem - om det inte är vad jag skriver ovan så känns det kanske relaterat till något spegelproblem. Hade det bara varit 50:an så kan man ju ringa in den. Men...



Vet inte om du blev klokare egentligen :)
 
Svar till hbengtsson

Tack för att du försökt hjälpa mig att analysera vad som går fel. Ledsen för sent svar. Jag har ett lånehus för tillfället, kamerahuset är inne på ytterligare en reparation, i Mölndal den här gången. Med lånekameran upplever jag att allt är precis som förr.

1) Hur är din 35:a?
Svar PK: Jag har inte provat den i porträttfoto på ett tag, svaret är - jag vet inte.

2) 50L och en skvätt nedbländat till 2-2.8 och porträtt är ett effektivt recept för att riskera bilder ur fokus. Anledningen stavas Focus Shift. Enkelt uttryckt så är objektivet optimerat för att användas på 1.2. När fokuseringen görs så sker det med fullöppen bländare. Bländar du ner OCH fokuserar på lite nära håll så kan fokusplanet lägga sig fel. Just detta objektiv ökänt för att vara ovanligt känsligt för detta. Jag kan dock inte förklara varför problemen uppstod först nu. Kanske de tidigare porträtten togs lite längre ifrån? Eller på mindre bländare?
Svar PK: jag har mest tagit headshots i studiomiljö tidigare, då står jag på ca 1,5 m avstånd. Det enda som var nytt i exempel 2 var att det var halvkroppsbilder, dvs att jag stod ännu längre bak. Däremot i exempel 3 resp 4 hade jag exakt samma objektiv och inställningar (förutom på två punkter: slutartid 1/320 i ex 3, 1/200 i ex 4. Blixtstyrkan på Profotos B1:eek:r kan också ha varit olika), jag stod i samma konferensrum, modellerna på samma plats. Vanligtvis har jag 100% fokus på 99% av alla bilder jag tar på en personalplåtning. Det är det som gör att jag tror att något har hänt med kameran.

3) Ang dina exponeringsproblem så är det ju lockade att misstänka ljusmätaren i kombination med ett speciellt ljus/lysrör. Jag kan dock inte påminna mig om att jag någonsin varit med om sådana extrema avvikelser. Men om du plåtar med blixtar, kan du inte släcka ner lysrören?
Svar PK: Just här plåtade jag inte med blixtar. Jag hade gjort samma jobb för det magasinet tre månader tidigare (före-efter-reportage där före-bilderna tas i sminkrummet), vid första tillfället blev alla 50 bilder från rummet med lysrör bra. Vid andra tillfället blev de bra först då jag körde helmanuellt avseende ISO, bländare och tid.

Sen har vi ju utomhusbilderna som jag inte riktigt kan förklara. Nu är dom ju plåtade i M resp A men det borde ju inte spela någon roll eftersom kamerans ljusmätare är aktiv även i manuellt läge när du kör AutoISO. Och bevisligen har kameran tyckt att din valda tid och bländare inte var tillräckligt för motivet (spotmätning på ansiktet dessutom) och hissade upp ISO.

Mja. Fokusproblem OCH exponeringsproblem - om det inte är vad jag skriver ovan så känns det kanske relaterat till något spegelproblem. Hade det bara varit 50:an så kan man ju ringa in den. Men...

Vet inte om du blev klokare egentligen :)
Svar PK: Nja, jag tror inte att problemet är inringat, däremot uppskattar jag ditt försök!! En fråga till dig, dock: man brukar ju säga att alla kameror är som skarpast på omkring f/8-11. Hur hänger det ihop med att objektivet är optimerat för full bländaröppning? Det vore intressant att höra lite mer om!
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar