Annons

Fel på bild med K100D + kitoptik

Produkter
(logga in för att koppla)

KJonsson

Aktiv medlem
Fick denna konstiga effekt på en av mina bilder här om dagen (100 % crop):

http://i16.tinypic.com/3zkmihi.jpg

Vad kan det bero på? Bilderna är tagna med högst 10 s mellanrum. Båda med ISO 200. De är fotade i RAW och framkallade i Photoshop. Konstigheterna dök upp redan innan jag framkallade. Har inte fått samma störningar på någon annan bild vad jag minns.

Båda bilderna är underexponerade, varav den vänstra bilden är extremt underexponerad! Om jag räknar rätt så är den underexponerad med ca sex steg jämfört med den högra, vilket motsvarar ISO12800.
Även om bilden är tagen med ISO200 så blir det mycket brusigt resultat om bilden underexponeras så mycket som denna gjorts och sedan justeras för att få en "korrekt" exponering. Utan autojusteringar i RAW-konvertern så skulle den vänstra bilden bli svart.

/Peder

Ok, tack för ett snabbt svar!

Det är väl snön som lurat ljusmätningen (och mej) riktigt ordentligt. Jag körde faktiskt spotmätning vid något tillfälle och försökte sikta på trädet, men verkar har misslyckats vid ett par tillfällen. Får försöka kolla mera på histogrammet i fortsättningen.

En grej till: Ger hög ISO faktiskt upphov till dessa vertikala ränder som jag tycker mig kunna framtyda?

Ja, du har troligen riktat mätningen på snön så kameran drog ner exponeringen rejält. De vertikala ränderna är "banding" och kan uppstå i väldigt mörka partier (ett vanligt fenomen med digitala kameror) som i denna väldigt underexponerade bild.

För övrigt är min erfarenhet med flerfältsmätningen mycket god när man har både snö och mörka partier i bild som träd... :)

Hälsar
R

Jag får enstaka bilder som är kraftigt underexponerade. Det går många hundra bilder mellan, men ibland i seriebildstagningar så får kameran för sig att underexponera en bild rejält. Jag tror inte jag sett det efter v1.1 av firmware, men är inte helt säker. Eftersom det varit så ovanligt har jag inte brytt mig om att oroa mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar