Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel på 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Trident21

Avslutat medlemskap
Inget roligt första inlägg, men i alla fall. Fick min Dynax 7D i fredag, allt frid och fröjd utom att de kunde varit lite bättre foto väder. Men i morse när jag tänkte fota lite eftersom solen hade hittat fram några minuter. Då är kameran nästan sten död. De enda som händer när man vrider på den är att de står "ERR" i sökaren inget på displayen. Har provat och ta ur batterie (laddad de oxå) men de hjälper inte. Har även provat med ett annat objektiv.

Finns de något sätt och starta om den? (inte för att de känns som de kommer och hjälpa men ändå).

Nej, tyvärr så har jag inget annat, men jag har testat utan och de är sak samma. Minnes kortet fungerar när jag testar de i en separat läsare.

7D

Håller med, jag skulle ochså kräft ny kamera
inte roligt att rep. en ny kamera, men kolla en
sak, finns det någon liten resetknapp någonstans
de kan vara svåra att hitta men kolla noga om inte gå tillbaka till butiken.

Jag har letat massor efter reset, men tyvärr så hittar jag ingen förutom den funktionen i menyn och de är ju inte aktuellt. När reparera en helt ny är ju inte så skoj. Har nog inte tagit 100kort med den och då bar lite test bilder osv..

Har du någon minneskortläsare så att du kan formatera kortet? Jag fick samma problem med min 7hi när det inte fick skriva färdigt ett kort till minneskortet. Men det löste sig när jag formaterade kortet.

Om kameran fungerar som den ska så går det att ta bilder även utan minneskort (de hamnar bara ingenstans efter att de försvunnit från displayen). Man ser ett blinkande "E" i sökaren, och "----" i displayen istället för antal bilder kvar. Så om du får samma fel utan minneskort kan du nog utesluta det också som felkälla.

Tråkigt att du fick en defekt kamera. Men innan du börjar ansöka om RMA och hela den proceduren. Maila Minolta och frågan efter om det går att göra en reset? Det är säkrt någon obskyr kombination med knapptryckningar som skall göras, och det behövs säkert tre händer... Du för gärna posta hur denna reset skall göras i tråden(om det finns någon)
Har du tur kan kameran vara fult fungerande i morgon. En RMA brukar ta tid(flera veckor).

/Per

VAd använder du för glugg? Min analoga (riktiga sjua, hehe..) pajade totalt när jag försökte använda ett gammalt sigma. Med ett nyare sigma och med mina tamrongluggar funkar den perfekt.

Lösning två: Ta ur batteriet å ta bort gluggen å sätt dit det igen.

Har provat med den 28-100 jag köpte med kameran oxå med ett annat minolta zoom objektiv..

Fast nu när jag provade så fungerade ju såklart kameran, men de känns ändå inte bra att den la av sådär en hel dag.... får ringa och kolla vad de kan bero på...Inte så kul om de händer när verkligen behöver den...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar