Annons

Fel objektiv?????

Produkter
(logga in för att koppla)

Lngg

Ny medlem
Jag har en Sony A7 och har ett Sony 4/18-105 objektiv

Vid låg brännvid (18 mm) blir bilden rund och croopad, men inte på 185 mm då är bilden normal. Jag har inte motljusskydd på.
Varför blir det så här?? Vad kan man göra.
OBS! Både kamera och glugg är E-fattning
 

Bilagor

  • DSC09137.JPG
    4.8 MB · Visningar: 53
Hmm, nja... Objektivet är gjort för kameror med APS-C-sensor. Från början hade Sony bara sådana och kallade fattningen för E-mount. Den fysiskt likadana fattningen på A7, A9 och A1-serierna kallar de för FE för att skilja dem åt.

Jag tror att funktionen för att automatiskt beskära bilden till APS-C finns i alla FE-kameror när man monterar ett APS-C-objektiv, men det innebär att du förvandlar din kamera till en ganska lågupplöst APS-C-kamera ihop med sådana objektiv. Ska du uttnyttja sensorn till fullo i kameran behöver du ett annat objektiv.

Det ser för övrigt väldigt likt när jag testade mitt Nikon 18-70 på D700 (med autobeskärningen avstängd) när jag hade köpt den för många år sedan...
 
Om inte objektivet förmår att teckna ut hela sensorn borde väl bilden bli lika ”rund och croppad” oavsett brännvidd?
 
Om inte objektivet förmår att teckna ut hela sensorn borde väl bilden bli lika ”rund och croppad” oavsett brännvidd?

Nej, det varierar nästan alltid med brännvidden. Många zoomar designade för APS-C-kameror tecknar ut en småbildssensor i långa änden och ofta i en förvånansvärt stor del av omfånget.

Ett klassiskt exempel är Nikons gamla DX 12-24/4 som tecknar ut småbildsensor ("fullformat") med riktigt bra resultat i området 15-24 mm.

Det varierar dessutom lite med bländaren och fokusavståndet. Jag har ganska ofta kört Nikons DX 35/1,8 på småbildskamera när jag fotograferat människor på korta avstånd under event (när man går runt bland folk i mingelsituationer). På full öppning och på så nära håll så tecknar det objektivet ut småbild riktigt bra. Visst, det vinjetterar en hel del, och skärpan i hörnen är inte på topp. Men bilderna ser bra ut med bra skärpa över 80-90 % av bildytan. Men bländar du ned och fotograferar motiv på längre håll, ja då får man allt sämre hörn och någonstans vid bländare f/8-9 så blir det helt svart i yttersta hörnen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.