Annons

Fel objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

pekruo

Ny medlem
Hej,
Jag köpte en ny kamera i våras.Det blev en Canon EOS 500. Tänkte komplettera med ett nytt objektiv och bjöd på ett på Tradera. Till min förmåning fick jag objektivet och när jagväl fick det, så passade det inte till min kamera. Objektivet är en Sigma UC Zoom 28-105mm 1:4 - 5.6. Är det någon som vet till vilken kamera objektivet passar ?
Tips vad jag skall göra med objektivet ?

Det brukar stå någonstans på objektivet vilket märke det passar. "For Canon AF", "C/AF", eller liknande. Annars kan du ta en bild på bajonetten och posta här.

Sigma och andra "pirat"-tillverkare gör ofta objektiv som passar till flera kamerasystem.
Det är fattningen (mount) som passar ett visst kameramärke, ex.vis Canon.
Det brukar ofta stå på lådan och/eller skyddet till objektivet vilket system det passar till.

[Edit - Jag skrev tydligen lite långsamt :) ]

Sorry, vilket som....

Tips vad jag skall göra med objektivet ?

OM det hadde varit för Canon EOS, så tror jag at det inte trivas på din digitala; och hadde behövd omchippas.
Inte lönt! Dessutom är inte objektivet någon höydare.

Sälj det på Tradera :) Men vi kann prova hjälpa med fatningen först.

/ Emil

fel objektiv.

Så här stod det i annonsen på tradera : SIGMA AF 28-105 1:4-5.6 UC CANON EF . Hon som sålde objektivet svarar inte på mail. Hon var väl glad när hon blev av med objektivet. :). Priset var inte så högt heller (400kr) så det svider inte heller så mycket . Måste vara mera noggrann vid nästa köp.

Pekka!

Är du säker på at det inte står något på den svarta ringen på objektivets baksida (mot kamran)

Sigma har alltid sin märkning där på äldre objektiv.

Om det är för Canon EOS, så står det C / EF. ( med små nästan osynliga bokstäver innpregat)
Ta i a.f. en bild på fatningen.

Skal du sälja så bör du ju veta.............annars måsste du sluta svara på e-mail :-(

/ Emil

Klicka på "Hantera bifogade filer". I dialogrutan som kommer upp klickar du på "Välj fil", letar fram bilden och väljer den. Klicka sedan "Ladda upp". Tänk på att max höjd och bredd är 400 pixlar och maximal storlek 100 kB.

Edit: Emil var (mycket) snabbare än mig :)

Det är en EF-fattning på objektivet på bilden på tradera. Den bör/ska alltså passa på en EOS 500.

Pekka: På vilket sätt passar den inte?

Om det är den auktionen så ska objektivet på bilderna gå att montera på en 500.

Edit: Nån var snabbare... igen :)

Sorry, detta objektiv passar tyvärr inte alls på Canons EOS-kameror. Fattningen är visserligen BEDRÄGLIGT lik Canons, men jag vill påstå att fattningen är till Sigma. Vad jag förstår så är den konstruerad av en avhoppad Canon-ingenjör... Därför är såväl fattning som protokoll väldigt likt Canon EOS, men inte helt identisk (för att slippa att bli stämda för patentintrång, antar jag).

Efterfrågan på Sigma-objektiv torde vara minimal. Sist jag såg en försäljningsstatistik så hade Sigma 0,1 % av världsmarknaden på kameror. De borde hålla sig till att tillverka objektiv, där de marknadsmässigt har lyckats bra, och istället koncentrera sig på att avsevärt förbättra leveranskontrollerna av sina objektiv (där de är sämst, f.n. tillsammans med Canon, tyvärr).

Senast ändrad:
Sorry, detta objektiv passar tyvärr inte alls på Canons EOS-kameror. Fattningen är visserligen BEDRÄGLIGT lik Canons, men jag vill påstå att fattningen är till Sigma. Vad jag förstår så är den konstruerad av en avhoppad Canon-ingenjör... Därför är såväl fattning som protokoll väldigt likt Canon EOS, men inte helt identisk (för att slippa att bli stämda för patentintrång, antar jag).

Du har helt rätt objektivet är tydligt märkt med SAF (Sigma AF), fast det är inte lätt att känna till att det var betydelsen av de tre diskreta bokstäverna.

Fattning och protokoll är för övrigt så lika att det i teorin skulle går att byta bajonetten och använda objektivet på en Canonkamera, men i praktiken skulle det krävas så mycket arbete att det inte skulle vara värt besväret.

Det var som tusan, då lärde man sig något nytt idag också! :)

Bedrägligt lik canons fattning är den verkligen! Satt med ett objektiv i handen och jämförde innan jag postade mitt förra inlägg. Det enda jag kunde se som skiljde var en liten plast-"klack" samt att två av elstiften inte såg helt identiska ut med mitt objektiv. Men jag tänkte att det är nog bara små variationer som inte spelar någon roll :)

Jag borde ju veta..har haft en Sigma! (SD-9)

fel objektiv

Hej igen,
Det var värst vad mitt lilla inlägg engagerade många personer på forumet.IMG_1797.jpg.
Det verkar som ni har redan konstaterat fakta,men här är en bild i alla fall. Det är bajonett fattningen som inte passar.
Skall jag kassera objektivet eller vad ?

/Pekka

ANNONS