Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel namn på fotografen

Produkter
(logga in för att koppla)

Samwell

Medlem
En fundering.

Jag fick ett fotouppdrag som frilansare av en rikstäckande dagstidning och bilderna publicerades - fast med fel fotografnamn. När jag påpekade misstaget för min kontaktperson fick jag ett "är så hemskt ledsen." Är detta sådant man får lära sig leva med i denna bransch eller finns det regler kring hur man som fotograf skall agera i en dylik situation?

Begär dubbla pengarna pluss rättelse i tidningen.
Annars kan man ju hota med att gå till konkurenten som får göra ett snyftreportage om den stakars fotografen som blev lurad av den stora stygga tidningen. Kvällspressen brukar gilla såna historier.

Dubbla arvodet!!

Du har rätt till dubbla arvodet om ditt namn inte publiceras i anslutning till din bild. Eftersom de skrivit någon annans namn så har de ju inte angett DITT namn och därför ska du ha kompensation. Skicka en faktura på dubbla arvodet. Jag lovar dig att de kommer att betala. Däremot tror jag inte att du kommer att få en rättelse i tidningen...

/Tessi

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar