Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel Gamma inställning på monitoren

Produkter
(logga in för att koppla)

MindGem

Medlem
Hej.

Jag framkallade en bunt bilder som jag fixat med i Photoshop. När jag fick dem så var de mörkare än de såg ut i Photoshop. Så jag frågade här vad det berodde på och jag fick svar att jag nog hade fel Gamma inställning på monitoren, att jag skulle kalibrera om.

Och jag, okunnig som jag är tog min Adobe Gamma och började pilla, jag ställde in min Nvidia color setup och fixade med monitorens egna inställningar.

Det blev katastrof! Nu är det garanterat helt fel färger, när jag testar en bild i Photoshop och väljer publish for web så är det helt andra färger som visas där...Och jag vet inte hur jag får tillbaka mina originalinställningar.


Så om någon vet, hjälp!


Jag skulle behöva resetta till originalfärger på min Dell dator, hur kan jag göra det?

Jag undrar om någon vet originalinställningarna för lcd skärmar från Dell, vilken styrka på Contrast och Brightness as default.

Och om någon kör med Nvidia GeForce 7800 GT grafikkort. Vilka originalinställningar finns där eller finns det en resetknapp?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.