Annons

Fel focus på min 350d

Produkter
(logga in för att koppla)

Tim_82

Avslutat medlemskap
Hejsan!
Var ute och fotade när ett konstigt fel uppstod.
Jag märkte att focusen hela tiden valde fel och jag ställde mig rakt mot ett träd och försökte focusera det. i lägena P, AV, Tv, M så missade den focusen med ca 5meter. alltså focusen blev inte på trädet utan en bit bakom. Men ställde jag i autoläget så fungerade focusen perfekt?!?!
Fick även problem en lite stund innan med att kameran inte ville ta kortet. när man tryckte ner knappen så hände det inget... Spelade ingen roll vilket läge jag använde!
Stängde av och på den några gången så fungerade den igen. Sen efter det så blev det problem med focusen.

Fick dock till focusen efter att jag återställt allt till fabriksinställningar. Vet dock inte riktigt om det var för att jag återställde eller för att jag startade om kameran ett flertal ggr?

Verkligen ett problem som jag inte vill ska förekomma i framtiden. Finns det någon inställning som jag kan ha kommit åt så det felfocuserade sådär på alla "manuell" lägen?

Köpte kameran för 2år sedan och har ingen svensk garanti på den...
Är det läge att lämna in den på kalibrering? vad kostar det?

Tacksam för alla svar!
/mvh Tim



Fotar med en canon 350d samt canons 70-200 f/4L
 
Vet inte hur kunnig du är, men om du valt en enstaka fokuspunkt ute vid sidan, kan du få just den effekt du beskriver. Men om du haft kameran i två år är det ju rimligt att tro att du vet sånt?
 
Sant men var endast focuspunkten i mitten som blinkade och den hade jag rakt på ett träd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.