Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel filformat i CS6 Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

M7_21

Aktiv medlem
Varje gång jag ska spara en bild i nya CS6 Photoshop blir det fel filformat. Om jag t.ex. ska spara en bild i .jpg måste jag istället för .jpg välja Multi-Picture Format. Några filformat stämmer men det stora flertalet blir helt fel. Har en iMac 27". Kastade alla Prefs-filerna utan resultat.

Har kollat alla inställningar och jämfört med CS5 Photoshop, där finns inte det felet.

Har någon råkat ut för detta?

Bilagor

• jpg_multi.jpg
    jpg_multi.jpg
    19.6 KB · Visningar: 816
Hej, jag ställde den här frågan tidigare men har inte fått något svar ännu, någon som känner igen problemet?

Aningen är din bildfil för stor (antal pixlar), jpg kan inte mer än typ 20.000px bred/höjd.
Eller så är det att du har bilden i 16 bit, eller kanske båda?

Aningen är din bildfil för stor (antal pixlar), jpg kan inte mer än typ 20.000px bred/höjd.
Eller så är det att du har bilden i 16 bit, eller kanske båda?

Tack för svar, bilden är i 8 bitar och under 20.000 px, se bild. Men den vill fortfarande låta sig sparas på ett normalt sätt. Tacksam om du har ev andra tips?

Bilagor

• Skärmavbild 2012-12-10 kl. 21.29.47.jpg
    Skärmavbild 2012-12-10 kl. 21.29.47.jpg
    10.8 KB · Visningar: 586
Varje gång jag ska spara en bild i nya CS6 Photoshop blir det fel filformat. Om jag t.ex. ska spara en bild i .jpg måste jag istället för .jpg välja Multi-Picture Format. Några filformat stämmer men det stora flertalet blir helt fel. Har en iMac 27". Kastade alla Prefs-filerna utan resultat.

Har kollat alla inställningar och jämfört med CS5 Photoshop, där finns inte det felet.

Har någon råkat ut för detta?

Men vad händer om du byter till jpeg i Spara-dialogrutan?

Stefan

Hej Stefan, provade nu ditt förslag med att använda enbart Spara-rutan. Men, nånting vill sig inte ändå, .jpg blir till .iff etc. För även om jag väljer Spara så dyker Spara som… ändå upp och då har jag ändå inte nått ända fram. Får väl snart ge upp detta…

Bilagor

• jpg_iff.jpg
    jpg_iff.jpg
    19.6 KB · Visningar: 508
Hej Stefan, provade nu ditt förslag med att använda enbart Spara-rutan. Men, nånting vill sig inte ändå, .jpg blir till .iff etc. För även om jag väljer Spara så dyker Spara som… ändå upp och då har jag ändå inte nått ända fram. Får väl snart ge upp detta…

Men detta format är väl mest till för stereobilder och liknande. Ska aldrig vara något besvär i normala fall.

stefan

Men detta format är väl mest till för stereobilder och liknande. Ska aldrig vara något besvär i normala fall.

stefan

Nu har jag inga stereobilder så det var kanske ändå inte den rätta lösningen. Jag vill bara att om jag väljer t.ex. .jpg ska det vara .jpg hela vägen, inte något annat. Trist men ingen verkar komma på den verkliga orsaken…

Undrar varför inte "as a Copy" är automatiskt ikryssat. Så är det för mig när jag väljer jpg.

Är bilden helt tillplattad (alltså bara "bakgrunds"-lagret kvar) så kryssar den inte i den åt dig.

TS: Väldigt märkligt beteende det där. Kontakta Adobe o fråga vetja, för det där ser mest ut som nån märklig bugg. :\

Hej!
Jag skulle rekommendera ett samtal till Adobe. Jag undervisar i PS dagligen och trodde jag hade sett det mesta, men det här var nytt!

// J

Som jag skrev i mitt första inlägg krånglade mitt CS6 Photoshop när jag skulle spara en bild, nästan allt blev tvärtom, se första inläggets bild. Dessutom blev en del bilder helt svarta när jag öppnade dem.

Sedan kom jag på lösning av felet - fick ett tips att starta Photoshop med Shift-knappen nere, då kommer inga Plug-ins med.

Volia, nu fungerade det hela på en gång, jag hade nämligen flyttat över några Plug-ins från CS5 - GÖR INTE DET! Nu gjorde jag en ominstallation av CS6 Photoshop så nu är ordningen återställd.

Alltså, ett krånglande CS6 Photoshop kan bero på fel installerade Plug-ins… : ]]

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto