Advertisement

Annons

Fel färger vid konverterad RAW till ? (ex JPG)

Produkter
(logga in för att koppla)

nyGG

Medlem
När jag tar någon av mina RAW bilder och läser in i Photoshop Camera Raw så får jag ju välja vilka hur den ska öppnas, jag väljer ex. default och vitbalansen "as shot"
Sen när den är öppnad så sparar jag ner den i exempelvis JPG eller TIF, efteråt när jag öppnar båda bilderna i ACDSee och jämför RAW bilden mot den konverterade JPG eller TIF bilden så skiljer sig färgerna. Hur kan det bli så?

Har testat ändra från Photoshop RGB till sRGB, Prophoto, Colormatch och det blev lite bättre med sRGB (som förövrigt kameran fotar i) men är givetvis inte nöjd då RAW bilden är bättre =)
Några förslag på lösning på mitt problem?

Jag har aldrig använt ACDSee; är programmet färghanterat? Är din bildskärm profilerad, dvs finns det en ICC-profil som beskriver hur din bildskärm hanterar färger och som används av Photoshop och ACDSee?

Photoshop RGB vet jag inte vad det är, menar du Adobe RGB? Att du ställer in sRGB i kameran har ingen betydelse för dina raw-filer, de har kameraprofilens stora färgrymd ändå.

Aha ok. Oj ja jag menade Adobe RGB

Jag vet inte om programmet är färghanterat, vet inte vad menas med det.
Hur tar man reda på om min bildskärm är profilerad? (använder windows7) kollade runt lite och gick in på egenskaper för min monitor, klicka på fliken färghantering, sen klicka jag på knappen färghantering.
Under fliken Enheter och i rutan "Profiler som är associerade med den här enheten:" så finns inget ifyllt där.
klickar jag på lägg till så finns det massor av WCS och ICC profiler att välja mellan. men om det är det du menar vet jag ej :)

OK, du behöver läsa på lite om färghantering. ;-)

Låt bli operativsystemets färghantering, ändra ingenting där, ändra heller inte i den programvara som brukar följa med olika grafikkort.

Om du inte har ett färghanterat system, kommer du att uppleva olika färgåtergivning mellan olika applikationer och även om ditt system är färghanterat, kommer du att uppleva skillnader mellan olika applikationer, beroende på om applikationerna i sig är färghanterade eller ej.

Ett färghanterat system börjar med en kalibrerad och profilerad bildskärm. Läs här på Fotosidan om tex Spyder 3, en applikation med vilken du kan profilera din bildskärm. Den skapar en ICC-profil som beskriver hur din bildskärm återger färger och denna ICC-profil kan du använda för att Photoshop (och ACDSee om det kan hantera ICC-profiler) ska veta hur din bildskärm återger färger.

För att du ska kunna skriva ut bilder som överensstämmer med de färger du ser på din bildskärm, måste du också ha en färgprofil för din skrivare och det papper du avser att skriva ut på. Skickar du in dina bilder och får dem utskrivna, så brukar bättre lab ha en ICC-profil som du kan använda för att kontrollera att utskriften överensstämmer med det du ser på din bildskärm.

Läs Stefan Ohlssons artiklar om färghantering här på Fotosidan, så är du snart fullt insatt i ämnet!

http://www.fotosidan.se/cldoc/4471.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/5041.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/5808.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/5956.htm

Aha ok, tack för svaret, ska läsa genom dom där trådarna som du skicka länk på sen.
En liten parentes är att jag använder ju samma program att öppna bilderna i
Har även testat öppna båda bilderna i photoshop, och där är skillnaderna mellan bilderna lika som i ACDSee. Och jag tittar på bilderna på samma dator som jag gjort om dem i, tycker det inte borde ha någon betydelse i såna fall.

Har även testat öppna båda bilderna i photoshop, och där är skillnaderna mellan bilderna lika som i ACDSee.
Jag vet inte exakt vad du menar med ovanstående. Jag uppfattade dig som att du jämför en bild i Photoshop, konverterad via Camera Raw, med hur bilden återges i ACDSee, men så var det alltså inte?

Menar du att du jämför hur bilden ser ut i Camera Raw fönstret med hur den visas i jpg- eller tif-format i Photoshop?

Jag vet inte exakt vad du menar med ovanstående. Jag uppfattade dig som att du jämför en bild i Photoshop, konverterad via Camera Raw, med hur bilden återges i ACDSee, men så var det alltså inte?

Menar du att du jämför hur bilden ser ut i Camera Raw fönstret med hur den visas i jpg- eller tif-format i Photoshop?

Nej jag lägger rawfilen och den konverterade JPG eller TIF i samma mapp...sen öppnar jag båda i ACDSee och bläddrar mellan dem, då ser jag färgskillnad. Jag öppnar dom int i olika program int.

Ja, då ser du färgskillnad. Du tittar ju inte på samma bild...!
De två bilderna du tittar på är:

*Kamerans "preview"-jpg, konverterad i kamera - kamerans/tillverkarens inställningar. ACDsee plockar ut denna ur råfilen - det är INTE råfilen du tittar på.

*Din framkallade bild, med DINA / Adobes inställningar.

Varför skulle de då bli lika...(?)
Det jag skulle vilja tillägga är att ingen av dem är "rätt" - det du TYCKER ser bra ut är en helt annan sak... :)

ACDsee är inte färgmedvetet innan man är uppe på "ACDsee Pro", de vanliga varianterna tar ingen profilhänsyn alls. Profilerna strippas innan bilden går vidare till systemet>grafikkortet>skärmen.

Nej jag lägger rawfilen och den konverterade JPG eller TIF i samma mapp...sen öppnar jag båda i ACDSee och bläddrar mellan dem, då ser jag färgskillnad. Jag öppnar dom int i olika program int.
OK, men kan ACDSee konvertera dina raw-filer? Om den inte kan det, så när du väljer att titta på själva raw-filen i ACDSee, så ser du den inbäddade jpeg-filen som kameran skapat som finns i alla raw-filer.

Den jpeg-filen ser ut som inställningarna i din kamera. Om du då jämför kamerans konvertering med någon annan rawkonverterare kommer du med största sannolikhet att se skillnader vad gäller färg, kontrast och skärpa, såvida du inte använt kamerans egen rawprogramvara, för då är bilden i defaultläge nästan identisk med kamerans egen jpeg-fil.

Om ACDSee, liksom Photoshop, kan konvertera dina raw-filer, så ska det inte finnas någon skillnad mellan den konverterade raw-filen och en sparad variant i jpeg-format, förutsatt samma färgrymd.

När jag tar någon av mina RAW bilder och läser in i Photoshop Camera Raw så får jag ju välja vilka hur den ska öppnas, jag väljer ex. default och vitbalansen "as shot"
Sen när den är öppnad så sparar jag ner den i exempelvis JPG eller TIF, efteråt när jag öppnar båda bilderna i ACDSee och jämför RAW bilden mot den konverterade JPG eller TIF bilden så skiljer sig färgerna. Hur kan det bli så?

Har testat ändra från Photoshop RGB till sRGB, Prophoto, Colormatch och det blev lite bättre med sRGB (som förövrigt kameran fotar i) men är givetvis inte nöjd då RAW bilden är bättre =)
Några förslag på lösning på mitt problem?

Jag har ett liknande problem med ACDSee och det har uppstått sedan jag börjat använda Lightroom 3. Om jag däremot använder Bridge cs4 vid hanteringen av RAW-filerna så har bilderna samma färgton som under bearbetningen i Lightroom och Ps cs4. Tittar jag på bilderna i Windows Fotogalleri ser de ut som de ska.
Jag har tyvärr inte löst problemet ännu, har du lyckats?
/Janne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar