ANNONS
Annons

Fel färg på klänningen

Produkter
(logga in för att koppla)

Eszter

Aktiv medlem
Plåtade ett bröllop för några veckor sedan. Sitter och redigerar bilderna och inser att färgen på brudens kjol är helt fel!? Alla andra färger stämmer helt och hållet, men just hennes kjol blir blå fastän den är grå, ungefär som brudgummens kavaj. Plåtar med Canon 40D i RAW och RGB. Har dragit i princip i alla reglage som finns, men kjolen ändrar inget färg åt nåt håll. Vad är det som händer?? Har aldrig varit med om nåt liknande. Kan det vara så att tyget reflekterar ljuset på ett speciellt sett?
Bifogar två bilder där man ser skillnaden. Inomhus med blixt blir färgen på kjolen korrekt. Utomhus i vanligt ljus blir det fel.

Vad gör jag för fel?

Bilagor

• 34.jpg
    34.jpg
    80.8 KB · Visningar: 637
  • _MG_6250.jpg
    _MG_6250.jpg
    65.2 KB · Visningar: 650
ingen aning om vari felet ligger, men jag tycker nog att även kavajen är blåare utomhus!
även om kjolen nu är i en helt annan färg...

Bifogar två bilder där man ser skillnaden. Inomhus med blixt blir färgen på kjolen korrekt. Utomhus i vanligt ljus blir det fel.

Vad gör jag för fel?

Du gör inget fel, utan du har fått fram två bilder som är bland de bästa exempel på metamerism jag sett. Inomhus har du väldigt lite UV-ljus i belysningen, utomhus en hel del. Om klänningens färg reflekterar en del av UV-ljuset som synligt ljus kan du få sådana effekter.

Sedan bör du kunna få bort färgen genom att använda Nyans/mättnad och minska mättnaden i färgen.

Stefan

Det där var ett häftigt exempel :) Har upplevt liknande effekter fast inte lika kraftigt. Håller med Stefan, men tänkte tipsa lite om hur du kan åtgärda. Som jag ser det är det lättast att´öppna biden i photoshop markera kjolen och sedan jobba med kurvorna och selektiv färgförändring. Lättast får du fram dem med snabbkomandona Ctrl M, respektive Ctrl U. Om du har selektiv färgförändring i rawkonverteraren skulle du kunna "fuska lite" och fixa en del redan där, eftersom det inte finns någon annan liknande färg i bilden. Har du andra blåa nyanser är det dock inte så lämpligt då dessa också påverkas. Därav bäst att först markera i photoshop.

Du gör inget fel, utan du har fått fram två bilder som är bland de bästa exempel på metamerism jag sett. Inomhus har du väldigt lite UV-ljus i belysningen, utomhus en hel del. Om klänningens färg reflekterar en del av UV-ljuset som synligt ljus kan du få sådana effekter.

Sedan bör du kunna få bort färgen genom att använda Nyans/mättnad och minska mättnaden i färgen.

Stefan

"metamerism"
Det var ett nytt ord för mig. Måste genast slå upp det!
Skönt att det inte jag som är helt ute och cyklar då. Ska prova mig fram med lite markeringar och få ner blåtonerna då. Tack för hjälpen!

"metamerism"
Det var ett nytt ord för mig. Måste genast slå upp det!
Skönt att det inte jag som är helt ute och cyklar då. Ska prova mig fram med lite markeringar och få ner blåtonerna då. Tack för hjälpen!
Jag har heller aldrig heller hört ordet, men en sökning i NE, NaionalEncyklopedin, gav detta svar:
metameri (av meta- och grek. me´ros 'del'), i färgsammanhang fenomenet att två färgade ytor med olika spektrala reflexionskurvor kan se lika ut i en belysning men olika i en annan. Sådana färger kallas metamera. Detta fenomen uppträder ofta när man försöker framställa en målningsfärg (eller ett färgat material, t.ex. tyg) med samma kulör som ett färgprov men med andra färgpigment eller färgämnen.

Så har man lärt sig något nytt i dag också.

Som jag ser det är det lättast att´öppna biden i photoshop markera kjolen och sedan jobba med kurvorna och selektiv färgförändring. Lättast får du fram dem med snabbkomandona Ctrl M, respektive Ctrl U.

Jobba aldrig direkt på bilden, utan använd ett justeringslager istället. Jag tror också att det kan vara svårt att använda kurvor på detta, krävs rätt mycket för att korrigera en sådan färg genom alla valörer till en jämnt grå ton. Bättre att strunta i markeringen och använda ett justeringslager av typen Nyans/mättnad. Sedan kan du maska bort de partier du inte vill påverka.

Stefan

Häftig effekt!

Men titta på hennes top och hans väst så ser du ju ett blåstick.
jag tippar du fotar i skuggan och där är det alltid mycket mer blått!

Fast maken till effekt har jag aldrig varit med om.
(var är grå/vitkortet!?)

Just klänningar är knepiga, är det skevt ljus och man filtrerar för att klänningen ska bli exakt som damen önskar kan allt
annat bli helt fel.

(det beror ju naturligtvis på att det var sånt ljus när man fotograferade, men vår inbyggda autovitbalans är så duktig att vi inte såg det)

Viveza control points

Viveza Control Points är ett sätt att justera enstaka färger och nyanse

Bilagor

• kjolen.jpg
    kjolen.jpg
    72 KB · Visningar: 294
Acr

Selektiv mättnad på blått och lila i Adobe Camera Raw i Photoshop CS3 är ett annat sätt

Bilagor

• kjolen_ACR.jpg
    kjolen_ACR.jpg
    68 KB · Visningar: 284
Nyans/Mättnad

Nyans/Mättnad i PS (Ctrl+U) går också att använda, man kan sänka mättnaden på bara den färgen som klänningen har, Då behöver man inte maska ut klänningen

Bilagor

• kjolen_u.jpg
    kjolen_u.jpg
    68.1 KB · Visningar: 271
Inställningar på Mättnad

Så här hade jag Mättnaden inställd på tredje exemplet

Bilagor

• Mättnad.jpg
    Mättnad.jpg
    44.2 KB · Visningar: 264
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar