ANNONS
Annons

Fel datum vid import LR5

Produkter
(logga in för att koppla)

aDaM--

Medlem
Hej,
Har nyligen uppdaterat till LR5 från LR3 i samband med att jag bytt dator från PC till Mac.

När jag importerade bilder i LR3 på PC så kunde jag via filnamnändring få namnen på bilderna enligt följande.

ÅÅMMDD Egen text Sekvensnummer

när jag nu försöker mig på samma sak i LR5 på Mac så finns inte alternativet ÅÅMMDD utan det som finns är det mer amerikanska DDMMÅÅ.

Är det någon som vet om detta går att ändra på något sätt?

Mitt LR5 är på svenska vilket även OSX är.

kryssa för "Ändra namn på filer", gå in i "Mall" popup menyn strax under. Längst ned bland valen finns valet "Redigera..." som öppnar en dialogruta där du kan välja olika saker att infoga i filnamnstexten däribland datum och tid, spara sedan ändringen som en preset, så borde det finnas i menyn nästa gång.

Tack för ditt svar men jag kanske var lite otydlig.
Jag är med på hur man infogar de olika datum alternativ som finns. Mitt problem är att nu när jag uppdaterat till LR5 samt bytt till Mac är alternativen annorlunda och det jag tidigare använt existerar inte.

DDMMÅÅÅÅ (LR5, Mac) istället för som tidigare ÅÅÅÅMMDD (LR3, PC)

Några tips ideér?

Jag har inte uppgraderat till LR5 ännu utan kör 4 fortfarande. Men jag antar att man fortfarande kan använda ÅÅ och MM och DD som tre separata variabler vid namnändring. Då kan du ju bygga vilket datumformat du vill. Det år iallafall så jag gör i LR4:

{YYYY}-{MM}-{DD} hhmmss

En bild tagen exakt just nu blir alltså 2013-06-29 155234

Spekulation följer: Det låter för mig som relaterat till hanteringen av locale.
Om du vill testa lite - prova starta LR från terminal, t ex så här:

/Applications/Adobe\ Photoshop\ Lightroom\ 5.app/Contents/MacOS/Adobe\ Photoshop\ Lightroom\ 5 -AppleLanguages "(en, sv)"

Testa att kasta om ordningen på (en , sv)

Bra förslag, tack!
På det sättet kommer man tillräckligt nära för att jag ska kunna leva med det även om det är irriterande att filerna inte kommer se identiska ut med tidigare importer.

Tack för ditt svar men jag kanske var lite otydlig.
Jag är med på hur man infogar de olika datum alternativ som finns. Mitt problem är att nu när jag uppdaterat till LR5 samt bytt till Mac är alternativen annorlunda och det jag tidigare använt existerar inte.

DDMMÅÅÅÅ (LR5, Mac) istället för som tidigare ÅÅÅÅMMDD (LR3, PC)

Några tips ideér?

Ja, men går du in i "Redigera..." längst neri i "Mall" popup menyn kan du infoga ÅÅÅÅ, ÅÅ, MM, DD, och en massa andra saker i vilken ordningdu vill, till och med med godtycklig text emellan så att du skulle kunna skapa ÅÅÅÅ-MM-DD eller ÅÅÅÅ Månad DD om du vill. Spara sedan som preset så att det finns i menyn till nästa gång

Jaan,
Om jag öppnar enligt ditt förslag via terminal

/Applications/Adobe\ Photoshop\ Lightroom\ 5.app/Contents/MacOS/Adobe\ Photoshop\ Lightroom\ 5 -AppleLanguages "(en, sv)"

Då startar det i engelsk version och alternativen kastas om till YYYYMMDD som jag vill ha det.

Ändrar jag tlll "(sv, en)" eller "(sv, sv)" så är det svenska och alternativen blir DDMMÅÅÅÅ.

Kanske får gå över och köra engelsk version.

Apple måste göra ngt speciellt med locale eftersom du får rätt ordning med engelskt men inte svenskt 'lang' .

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto