Annons

Fel datum vid export från iPhoto

Produkter
(logga in för att koppla)

HellyM

Medlem
Jag vill säkerhetskopiera alla mina bilder som jag har lagrat och sorterat i iPhoto. När jag gör det tappar de rätt info om datum och klockslag för fotograferingstillfället. Istället får alla bilder det datum då jag importerade dem från kameran till datorn. Gör jag fel? Går det att komma runt detta?

Tanken med det hela är att jag bara skall lagra bilderna i den externa hårddisken och sedan plocka tillbaka de bilder jag skall jobba med eller använda på något sätt. Men det blir ju väldigt svåröverskådligt om jag har hundratals bilder med samma datum.
 
Med en PC bör det vara så att om man bara kopierar filerna med hjälp av filhanteraren eller något annat filhanteringsprogram ska de behålla tid och datum oförändrade. Hur det är med Mac vet jag inte.

Om man använder någon funktion inuti ett bildhanteringsprogram och sparar bilderna den vägen får de troligen tid och datum från lagringsögonblicket. Man skapar ju en ny fil då.

Nu finns det sätt att "reparera skadan". Gratisprogrammet Faststone (för tittande och enkel bearbetning) har en funktion som ändrar tillbaka filens tid till det som står i bildens EXIF-data. Säkert har många andra program det också.

Ett bekymmer med PC är dock att Microsoft har lyckats ställa till det hela på något ofattbart sätt. Om man lagrar bilder på sommaren och sedan tittar på dem efter övergången till vintertid brukar filens tid bli en timme fel. Man har förmodligen tänkt ut något smart för att kanske kunna räkna dagar mellan två datum. Men som så ofta har man inte tänkt genom saken ordentligt.

Hur som helst, om man bara kopierar filerna ska de inte ändra tid/datum. Och det går att rädda de bilder som redan har blivit felmärkta.
 
Efterssom vi snackar Iphoto så tippar jag på att ni kör mac oxo :) , det finns enkla Applescript / Automator som kan sortera bilder i tex katalogstrukturer osv , finns HUR mycket som hällst bara att googla lite så kommer det dyka upp en hel del träffar i ämnet.

EDIT

Sorterar altså filerna baserat på deras EXIF data. och lägger dem i tex /Bilder/2009/Januari/21 , eller annan struktur på mapparna baserat på vad man väljer för layout ... finns massor , har kört det några ggr när jag fått återskapa data från trasiga diskar åt div folk som inte riktigt förstår det där med backup :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.