Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fejka stjärna

Produkter
(logga in för att koppla)

Maron

Aktiv medlem
Har letat i trådar men ej funnit svar...

Ska lägga in en stjärna i en serie bilder och undrar om någon har koll på det.
Har testat lite med lens flare i PS och är hyfsat nöjd, men skulle vilja ha lite mer kontroll på det och kanske få det lite taggigare.
Tacksam för star och tips.

Vilket bildbehandlingsprogram använder du?

Har du Photoshop har du penslar du kan använda för att få den effekten. Har du inte PS, vet jag faktiskt inte hur man kan göra..

Jo, jag kör photoshop.
CS2.
Fast jag hittar inte någon sådan pensel. Eller så fattar jag bara inte hur jag ska göra...
Lens flare känns annars ganska nära den effekt jag vill ha, fast utan de fyra strålarna...

Ok, bra! Då har du penslarna!

Jag ska förklara - lovar - men jag måste vänta till imorgon. (Jag måste tjuvkika i PS för att kunna förklara bra och nu har jag stängt ned allt... skulle inte alls kolla här en sista gång...)

Nu ska jag sova!

Tackar för det!
Men men. Ska leverera bilderna om en timme, för de ska göra roll-ups på dem imorgon. Fanns dock någon annan på repron som skulle fixa detta om jag inte kunde själv...
Tack i alla fall...

Hej, vet inte om jag är för sent ute men så här gör du:

1. Klicka på "pensel" i verktygsfältet
2. Klicka på den lilla "nedåttriangeln" bredvid "pensel: storlek" näst längst till vänster i menyraden.
3.I fönstret du får upp klickar du på lilla pilen till höger.
4.Där väljer du "Blandade penslar"
5.Klicka ok till att ersätta penslar.
6. I penselmenyn ska du nu kunna välja tex "korssteck" eller "stjärnexplosion" som fungerar bra tycker jag. Anpassa bara färg, storlek och opacitet.

När du vill ha tillbaka dina vanliga penslar gör du likadant men väljer istället baspenslar. Du kan också välja återställ penslar lite längre upp i menyn; då återställer du allt till förinställda värden.

Lycka till!
/AK

Jättetack Anna-Karin!!!

Hade ingen aning om att man kunde göra så.
Hann inte till dessa bilder, men det kommer nog att göras fler eftersom det var de första i en serie.
Mvh/Martin

Tack Honas!
Kör på alternativ ett dock.
Det är ett företag som har polstjärnan som logga och den ska vara med på samtliga bilder i deras serie.
Tack för att ni tog er tid!!!

ANNONS