Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fejka olika "filmtyper"

Produkter
(logga in för att koppla)

Apell

Aktiv medlem
Hej på er alla!

Har just fått en 300D och tanken slog mig att det vore kul att t ex kunna fejka en "T-max" eller en "Portra VC" känsla på de tagna bilderna på annat sätt än i photoshop.

Finns det någon programvara för detta? Firmware? Hack? (helst skulle man vilja uppdatera så man kunde styra det i kameran.) Eller finns det rentav redan i kameran? (Hatar manualer!)

Kan vara en superdum fråga men om det finns vill jag ha möjligheten.

/Henke

Grain Surgery (http://www.visinf.com/) låter dig både ta bort brus ("noise") och lägga dit det. Det finns två varianter av det senare, matcha bruset från en annan bild i avsikten att kunna kombinera dem lättare eller det andra alternativet, genom att lägga på brus som ser ut som filmkorn från en specifik filmtyp.

Hur bra det sistnämnda är vet jag inte då jag bara kvickt testat demoversionen för att ta bort brus. Det slutade med att jag istället köpte Noise Ninja som var mycket billigare men dock inte har möjligheten att lägga på brus.

Jag har för mig att jag även sett ett gäng PhotoShop-actions på en sida som gjorde liknande saker med de inbyggda filtren. Även här måste jag säga att jag inte provat då mina egna behov är att gå i rakt motsatt riktning.

Sedan ska man kanske tänka på att olika filmer återger tonerna på olika sätt. Här får man kanske leka lite med kurvor och se om det går att återge. Det kan tänkas att vissa bilder du tar har förlorat den information som en viss filmtyp framhäver.

Personligen så tvivlar jag på att det skulle finnas firmware eller hack för att göra det i kameran. Det är ganska tunga operationer (att lägga på eller ta bort brus med denna typ av algoritmer tar halvminuten på min dator). Dessutom är det av begränsad nytta för fotografer, man kan ju ändå göra det efteråt i efterbehandligen, så jag tvivlar på att kameratillverkarna kommer lägga in det i sina kameror. Det är möjligt att det kommer i en framtid där kamerorna har så mycket beräkningskraft att man inte vet vad man ska göra med den, men det kommer nog ta ett tag tills dess.

Slutligen så var det inte en dum fråga, hur ska man annars få svar som inte står i manualer (för i manualen till din Canon 300D står garanterat ingenting om Grain Surgery). Men läsa manualer är aldrig fel.

Det är deceptivt hur tungt saker är, trots allt klarar en kamera att göra en jpeg av en raw fil på inte speciellt mycket tid. Med vitbalansering, kontrast, uppskärpning, osv. Dock är ju CPUn i kameran speciallbyggd för att göra dessa saker medans CPUn i datorn inte är det. Därav tidsskillnaden.

Bruset därimot är tyngre som du säger. Fred Miranda har sin Digital Velvia plugin som kostar lite pengar. Ett annat sätt är att plåta en testkarta med respektive film under samma ljus, sedan med digitala kameran, och sen kolla avikelserna mellan filmerna och göra en motsvarande korrigeringskurva. Möjligt, men en jäkla massa jobb.

Strålande tider!!! =)

Dessa verkar klart intressanta. Ska kolla Digital Velvian också. Hoppas att det även blir fler "digitala filmtyper" som kommer ut.

/Henke =)

ANNONS