Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FEISOL CT-3371 och Markins M10. Q-Ball + tripod

Produkter
(logga in för att koppla)
Markins M10 funkar på Feisol 3441 och 3471. Har inte provat på tre-sektionsvarianterna, men det kan inte vara någon skillnad.

Du gör inte ett dyrt misstag tycker jag. Bra stativ, bra ball head. Fast för det stativet kanske ett M20 är lite bättre. M10 är väldigt litet för det stora stativet.
 
Det blir jo et halvkilo tyngere og antagelig noe dyrere så om det bare handler om det estetiske så klarer nok M10 vekten. Jeg leser foresten at alle snakker om hvor tunge objektiv de skal ha på stativet men min erfaring er at de to sandsekkene som behöves når man fotar i vind veier mer.(en under og en på kameraet)
Jeg velger en större mod. ettersom jeg ofte fotar i stenig terreng. Og jeg håper at den kansje tar smellene bedre om (når) jeg faller...

Weight (g)Max Loads (Kg)


M10..... 498 ..... 40
M20..... 568 ..... 45

Er usikker på hvor man skal handle i fra. Jeg har akkurat begynt å lete stativ. Fant denne ADR her på siden:

http://www.feisol.de/

Det burde samles info om Feisol o Benro her på fotosidan ettersom det jeg har lest har värt så spredt.
 
Feisol 3372 är en förbättring av 3371 enligt dem själva. Men det är också ganska mycket dyrare.

M10 blir nog bra. Om du är i Stockholm kan du få testa både M10 och M20.
 
Aha, typiskt!

Om M20 blir för tungt så funkar M10 bra. Men jag tycker också att det beror på vilket objektiv du ska använda det till. Är det längre än 300 mm rekommenderar jag M20 trots allt.
 
Det er akkurat det at stativet har blidt så mye dyrere som gjör at jeg
bremser opp og söker mere info. Markins M10 er jo et sikkert valg. Mens Feisol virker väre mere uprövd her på Fotosidan. Leste at Feisol var en
produsent av kullfiberrör som begynte å lage stativer.

Min sönn kom akkurat og fortalte en vits til meg:
Hvordan kjenner du i gjen en norsk sjöröver? Han har lapper over begge öynene...
 
Ja, det var en Norgehistoria det :)

Jag köpte Feisol för att jag fick två för mindre pris än ett Gitzo.

Men jag har 3441 och 3471. De funkar bra, men är inte riktigt lika smidiga som Gitzo. Finns det bara serier som slutar på 2 kvar nu?
 
Feisol 3471 virker leve i beste velgående. Hvor kjöpte du dine stativ?
Jeg ser at du bor i det store landet i vest. Ser ut som om det er en del som fotar med storformat i USA og har valgt Feisol og det lover jo godt.
Jeg har funnet en butik i Danmark som virker selge Feisol billigere en
www.feisol.com gjör det. Eller har jeg regnet med elva fingrar?
http://www.befro.dk/shop/feisol-ct-3372-carbon-4210p.html.
Har et 7-8 kg Gitzo som kan bli ca 3m höyt. Det er en hjärnpåk med bitemerker. Men utmerket der det er brant eller i kombo med gardintrapp ved havet (Låter tokit men tex. blant klipper kan det gi et nytt perspektiv på det hele)

Tack for at du tok deg tid til å svare meg. MVH Jove.
 
Jag körde förut med gitzo mountainer 1228 ock det är riktigt stadigt men skruvringarna är värdelösa. Visst dom fungerar men är bökiga att skruva upp. Däremot så är nya gitzo GT 2541 6x carbon riktigt bra dom har utrustat det med dom nya skruvringarna g-lock och det fungerar riktigt bra.

Jag har klagat mycket på gitzo gamla skruvringar inte på hållfastheten utav att dom är bökiga att skruva upp den nya fungerar klockrent. Stativet är riktigt stadigt trots sin låga vikt på 1,5kg. För mig så var det värt varenda krona pga smidigheten med nya skruvringarna.
 
Jag körde med manfrotto ett tag och helt plötsligt så åkte ett ben in och kameran får i backen. Kontaktade återförsäljaren och när vi kollade stativet så märkte vi att det gick att trycka in benen trots dom var låsta. Jag körde ett tag manfrotto pga jag tröttnade skruvringarna på gamla gitzo men efter att allt åkte i backen så blir det inte manfrotto igen.
Jag fick kraftig rabatt pga olyckshändelsen. Har ni manfrotto stativ vänd på stativet med benen utdragna och kolla om ni kan trycka in dom sitter dom inte benhårt dra åt alla skruvar.
 
Feisol 3471 virker leve i beste velgående. Hvor kjöpte du dine stativ?
Jeg ser at du bor i det store landet i vest. Ser ut som om det er en del som fotar med storformat i USA og har valgt Feisol og det lover jo godt.
Jeg har funnet en butik i Danmark som virker selge Feisol billigere en
www.feisol.com gjör det. Eller har jeg regnet med elva fingrar?
http://www.befro.dk/shop/feisol-ct-3372-carbon-4210p.html.
Har et 7-8 kg Gitzo som kan bli ca 3m höyt. Det er en hjärnpåk med bitemerker. Men utmerket der det er brant eller i kombo med gardintrapp ved havet (Låter tokit men tex. blant klipper kan det gi et nytt perspektiv på det hele)

Tack for at du tok deg tid til å svare meg. MVH Jove.

Jag bodde i USA, men har flyttat tillbaka nu. Det var billigare med fotoutrustning där, skönt!

Jag har hittills inga klagomål på 3471. Däremot hade jag lite strul med mitt 3441 pga en led. Fast det fixade Kerry på Really Big Cameras åt mig. Så nu funkar båda stativen utmärkt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.