Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Feedback på portfolio

Produkter
(logga in för att koppla)

Apkatt

Aktiv medlem
Hej, hoppas detta är rätt forum, "presentation av digitala bilder" lät bra.

Jag blev inspirerad av artikeln angående hur man undviker att göra ett dåligt portfolio som länkades från fs för ett par dagar sedan. Eftersom jag tidigare bara slängt upp en blandad skara bilder på min flickr tänkte jag att det vore trevligt med ett eget portfolio. Igår kväll slängde jag därför ihop ett med Wookmark (dynamiska boxar) och Lightbox 2. Jag har lagt till en bit java som ska uppdatera sidan en gång när alla bilder laddats för att visa korrekt layout av boxarna, bör funka på alla webbläsare nu.

http://erikhammar.se/portfolio/

Jag skulle behöva lite input på vad som är bra och dåligt, med andra ord vilka bilder jag bör plocka bort. Jag slängde upp det mesta jag hade på min externa disk vid tillfället. Jag vill inte ha olika kategorier i mitt portfolio utan ett ordentligt urval i blandad komplott.

Man blir ju lätt "bildblind" att kolla på sina egna bilder så jag har svårt att avgöra vad som är bättre än och vad som är sämre vad gäller bildkvalitet etc.

Väldigt tacksam för kommentarer!
 
Hej Erik!

Ingen aning om du är i rätt forum men jag tänkte komma med lite kommentarer i alla fall :)

Först av allt så skulle jag säga att en portfolio, enligt mig i alla fall, ska användas för att visa sina kunskaper men även sälja in sig själv som fotograf för potentiella kunder, och jag utgår från det när jag skriver detta, om detta inte var tanken med portfolion (men då är det väl mer strikt ett galleri!) så får du korrigera mig :)

Själva sidan i sig känns rätt så rörig med alla bilder överallt, som ett galleri är det väldigt snyggt, som en portolio så känns det inte så proffsigt, men det beror på vad du är ute efter, med lite förfining så skulle det vara ett snyggt sätt att presentera bilder till en kund (till exempel bröllop) så att gästerna snabbt kan ögna igenom bilderna,

Kan se några teman bland dina fotografier,
- porträtt
- landskap/stadsbilder/arkitektbilder
- stämmningsbilder (till exempel på dansaren och musikanterna)
- naturbilder

Porträtten känns alldeles för många och för snarlika, välj ut kanske två-fyra stycken du gillar mest av dem och som har olika stil för att visa din bredd

Många av naturbilderna är rätt så intetsägande och inte riktigt passande i en portfolio, den jag gillar mest av dessa är hästarna som har en skön känsla och bra kontakt i den med motivet, de andra känns lite mera som snabba ögonblicksbilder, fjärilen är snygg men jag gillar tyvärr inte bakgrunden, annars bra och fin skärpa!

Många bilder har lite känslan av ögonblicksbilder och inte riktigt något som känns proffsigt och de känns inte genomtänkta, ingen kritik mot dig som fotograf, de är utmärkta resefoton, men säger inte så mycket om dig som fotograf förutom att du var där och råkade ha en kamera med dig, inget jag som kund skulle bli imponerad av :)

De bilder jag skulle välja ut är (har tagit namnen på dem):
* Emmeth
* Ekat dancing
(Dessa två kan du ha som en bildserie!)
* Hustai national park
* burning stove
* mongolia (ryttaren),
* mongolia (huset, försök gärna dämpa ned ljuset innefrån huset, det tar över bilden lite mycket
(Dessa fyra som en bildserie)
*Swedish winter är häftig, speciellt om du klonar bort lyktstolpen om du vill, förstör lite intrycket :)
* Octavio och Antonio har en bra känsla i sig, men de är snarlika i stil och look, välj en av dem, kanske lägga in några andra porträtt som har annan stil och känsla?

De är de jag fastnade mest för på din sida, sedan kan du nog gallra ännu mera, vet inte hur mycket mer bilder du har som du tycker passar, men desto hårdare du är desto bättre!

Så mera stilrent upplägg, mycket färre bilder, tänk igenom vad du vill förmedla (om du vill sälja in dig själv?), ha lite större storlekar på bilderna, de känns lite små och fjuttiga när man förstorar upp dem, döp om dem till lite mera givande namn, just nu känns det som namn som du har skrivit in för ett galleri för vännerna eller semesterbilder, så något som är lite mera ihågkommande. Dubbelkolla alla bilder som du lägger upp till slut, är de bra redigerade, kan de bli bättre? Är det här mitt bästa?

Var väl det jag kom på just nu :) Hoppas att du inte tyckte att jag var för hård i min bedömning, men jag gick på Scott Kelbys råd, Killing your darlings :)

Sedan ang. det där om portfolio, om du ska försöka sälja in dig själv som fotograf, som hjärntvättad innesäljare så säger jag följande:
* tänk ut till vem du vill sälja/sälja in dig som fotograf till, inrikta dig främst mot detta men visa även din bredd (bara för att kunden vill ha X betyder det inte att de kanske även vill ha Y!)
* se till att ha ordentlig proffsig visning av dina bilder (dvs. stilrent och lättöverskådligt), om det är jobbigt att titta eller mycket bilder som är sådär så skulle jag snabbt sluta titta
* ha ordentlig kontaktinformation till dig själv och specificera vilka tjänster som du erbjuder
* vad är unikt med dig? Unique Selling Points!

Så fortsätt att gallra och arbeta på upplägget så blir det en bra portfolio! Har du några frågor eller kommentarer så svarar jag så gärna :) Och detta är ju givetvis min högst personliga bedömning av dina bilder!

Mvh

Mattias
 
Jag slängde upp det mesta jag hade på min externa disk vid tillfället. Jag vill inte ha olika kategorier i mitt portfolio utan ett ordentligt urval i blandad komplott.

För det första tycker jag du skall vara väldigt tacksam över Mattias ingående kommentarer!

För det andra förstår jag inte riktigt hur du resonerar. Varför du "slängde upp det mesta jag hade" begriper jag inte. Syftet med en portfolio är väl att visa kvalité - inte kvantitet? Att visa allt i en salig blandning tror jag också är helt fel.

Ja, kort sagt, jag tycker du skall ta till dig av kommentarerna ovan och börja om på nytt och lägga mer arbete bakom än att bara "slänga upp" saker och ting.
 

Mattias: Tack för kommentarerna! Jag har väl tänkt det som en plats där jag lägger mina bästa bilder mer permanent än Flickr, jag har aldrig sålt några foton än, men det kanske blir senare. Bilden på Przewalski's häst var faktiskt med på en utställning i Ulaanbaatar för ett par veckor sedan (jubileum för reintroduktionen av arten). Jag ska rensa upp när jag kommer hem. Väldigt mycket tack för saklig och konstruktivt inlägg.


Anders: De bilder jag lade upp igår var de jag själv tyckte var bra bilder, jag var tydlig med att jag gärna ville ha kommentarer på vilka bilder var värda att ha kvar och vilka som skulle bort. Det är svårt att få kommentarer på bilder jag ska lägga upp, lättare att ta bort.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.