Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FE-lock, AE-lock & fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

PärPersson

Aktiv medlem
Jag och min nya blixt (Canon 430EX) har två frågor (som går i varandra):
1) Går det att på en 350D skilja mellan AE-lock, FE-lock och fokusering?
2) Hur skulle ni använda en 350D för att fotografera med blixt så att existerande miljöljus bibehålls?

Fråga 1:
Vad jag har förstått så finns det ingen egen knapp för FE-lock på vissa av Canons billigare digitala systemkamerahus, bl.a. 350D (istället delar den knapp med AE-lock). Tänk er följande situation (se bifogad bild). En person står i mörker framför en ljusare bakgrund. Jag vill att ljuset i bakgrund behålls naturligt (AE-lock). Vidare vill jag att blixtens styrka mäts efter personen i förgrunden (FE-lock). Fokuseringen ska ligga på personens ansikte.
Enligt numren på min skiss nedan: 1) AE-lock, 2) FE-lock och fokusering.
Hur löser jag detta på smidigaste sätt? Jag vet att det går att mixtra med FE-knappen och Slutarknappens funktioner i "Egen programmering"-läget men jag har inte hittat något alternativ jag är nöjd med.

Fråga 2:
Hur skulle ni ställa in min kamera i exemplet ovan?
Vad jag gör i dagsläget känns ganska omständligt. Jag brukar göra följande för att fotografera i miljöer där jag vill att det naturliga ljuset ska behållas:
a) med blixten avstängd, ställ kameran i Av-läge, b) ställ in önskat bländartal, c) exponera efter den naturliga ljuskällan och notera slutartiden, d) gå till manuellt läge och ställ in slutare och bländare efter din tidigare mätning, e) rikta sökarens mittpunkt mot personen du vill att blixtens styrka ska justeras efter och tryck på *-knappen (på min 350D) för FE-lock, f) fokusera på valfritt ställe (i det här fallet personens ansikte).
Det här känns oerhört tidsödande. Är det så här man måste göra för att ha full kontroll? Vilken hjälp kan jag få av E-TTL och E-TTL2 som min kamera och blixt har stöd för? Går det att på något smidigare sätt mäta exponeringen efter existerande ljus? I mitt exempel ovan måste jag ju stänga av blixten för varje ny exponeringsmätning i Av-läget…

Tack för hjälpen
/Pär

Bilagor

• fel-lock-ex.jpg
    fel-lock-ex.jpg
    64.3 KB · Visningar: 428
Dags att ge den här tråden en knuff. Finns det ingen som har erfarenhet av detta? Är lösningen enkel? Svar från personer som inte har en 350d uppskattas också.
/Pär

Slå om till manuellt så har du ju löst problemet. När det blir så där många variabler inblandade ökar ju automatiken bara svårighetsgraden.

Varför måste du slå på slutarautomatiken för att mäta ljuset?

Om du kör i Av-läge, riktar centrumpunkten mot tvåan med utsnittsmätning, trycker "fel", sedan riktar du centrumpunkten mot ansiktet, trycker av halvägs för att sätta fokus. Och slutligen komponerar och trycker av. Blir det inte korrekt då? Ja, sen kan ju fokusen gå åt skogen när du komponerar om men det kan man ju lösa på andra sätt.

Jim: Slutarautomatiken slår jag på för att kunna välja bländare. Utan blixt fotar jag alltid i Av-läget. Och ja, visst funkar det att slå om till automatiskt läge men min fråga var, bland annat, om inte E-TTL och E-TTL2 kan hjälpa mig bättre så att jag slipper gå in i autmatikläget hela tiden, något som blir en smula bökigt om man fotograferar i miljöer där ljuset skiljer sig kraftigt åt.

Jag kan för lite om E-TTL känner jag. Borde läsa på.

Ola: Problemet är ju att AE-lås och FE-lås sitter på samma knapp på min kamera. I fallet ovan vill jag ha låsen på skilda ställen i bilden. Här tar jag för givet att FE-lås låser blixtstyrkan (mätt efter området som sökarens mittpunkt befann sig över innan FE-knappen trycktes ned) och inte har någonting med AE att göra.

PärPersson skrev:
Jim: Slutarautomatiken slår jag på för att kunna välja bländare. Utan blixt fotar jag alltid i Av-läget.
Av ÄR slutarautomatik. Jag menar att du skall använda det läge som förmodligen heter M på din kamera. Då väljer du både slutartid och bländare själv.

Blixtexponeringen är automatisk även i manuellt läge, så den kan du behandla som vanligt. Men kör du manuellt slipper du hålla på med fingerakrobatik för att få kameran att göra som du vill.

Men jag kan möjligen ha missförstått ditt problem, för jag förstår inte riktigt allt du skriver.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto