ANNONS
Annons

FD på adapter, manuell bländare för makro, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

GunnarW

Aktiv medlem
Jag har ett par FD-objektiv som jag tänkte använda till macro via FD-EF-adapter utan lins + mellanringar. Nu lyckas jag inte manövrera bländaren trots att det ju finns en bländarring på objektiven. Kanske duger det med full öppning men det vore nog bra att kunna blända ner också.
Här hittade jag lite skrivet om detta men jag förstod inte: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=108461

Det är en FD 135mm 1:3.5 S.C. och en FD 50mm 1:1.4 S.S.C. (röda bokstäver S.S.C.)

Adaptern har en vridbar ring med en inåtriktad pinne som tar tag i den större lite triangelformade pinnen till höger på objektiven i bild, se (1) och (2). Den kan i stort sett bara låsa fast objektivets pinne i det läge som det vänstra objektivet har, vid (1) i bilden.

Hur ska jag göra?

Bilagor

• IMG_8117 - Copy.JPG
    IMG_8117 - Copy.JPG
    46 KB · Visningar: 316
Nu har jag lyckats med 50mm-objektivet. Jag har ett äldre hus också, en AE-1. Med objektivet på AE-1:an och bländaren på manuellt, trycker jag in nedbländningsknappen och får då nedbländat i sökaren. Frigör så nedbländningsknappen. Så länge som jag låter bli att gå till största öppning så håller det manuella i sig (men frigörs till fullöppningsmätning om jag skulle ställa in största bländare=lägsta värde). Frigör sedan objektivet med den silvriga ringen på objektivet (som vanligt alltså) och noterar när jag tittar in i objektivet som är nedbländat, att bländaren öppnar sig när jag vrider objektivlåsningen till olåst läge.
Flyttar över till mellanringar och FD-EF-adaptern och se, manuell bländare håller i sig. Även om jag går till största öppning.

Det här lyckas inte med 135:an som jag inte ens kan få nedbländad på AE-1:an. Trasigt eller feature? Jag har provat i B-läge och öppen dörr för att se genom kameran när den "exponerar". Den bländar inte ner. Även om det är en annan fråga så - svara gärna på den också

På FD-objektiv (utom FD 50mm f/1,8 S.C.) kan du låsa nedbländningsarmen i nedbländat läge genom att föra upp den till den position som du själv satt som nummer 2.

När bajonettringen sedan är vriden till låst läge (den röda punkten på ringen får alltså inte stå rakt upp) kan du styra bländaren med objektivets bländarring, som förstås inte ska stå på A eller grön o.

Du kan vrida ner bajonettringen till låst läge även när objektivet inte sitter på någon kamera, men du får frigöra spärren manuellt. Spärren är ett runt metallstift, som sitter på en bladfjäder. Det är placerat under bajonettringen, nästan rakt upp på objektivet, precis till vänster om styrstiftet som säkerställer att objektivet kommer rätt i bajonettfattningen. Det ska till en bra nagel för att komma åt spärren, men man kan med fördel trycka in den med ett bakre objektivlock. Det krävs bara ett lätt tryck, sen tar man bort locket och vrider ner ringen.

Armen du skrivit siffror vid är objektivets nedbländningsarm. Den bländar ner objektivet till vald bländare. När kameran gör det går den bara till det första läget, där du känner ett litet motstånd. Men för du den förbi det motståndet och så långt det går motsols, låser den där.
Den andra armen, till vänster på objektivet, överför bländarvärdet mellan kamera och objektiv. Du kan se att den rör sig om du låser bajonettringen och sedan vrider på bländarringen. Omvänt kan du, om du också låser nedbländningsarmen, styra bländaröppningen med den armen, under förutsättning att objektivet står på A eller grön o. Det är så kameror med exponeringsautomatik gör, om exempelvis din AE-1. Efter avtryck håller de kvar bländarstyrningen i det läge som användes för senaste bilden, så innan man dragit fram filmen kan man inte blända ner mer än så. Om man inte har motordrift, förstås, för då dras ju filmen alltid fram igen.

Det större runda stiftet nere till vänster talar om objektivets största bländare för kameran. Det mindre uppe till vänster gör inget alls, och det lilla som gömmer sig under bajonettringen vid din siffra 2 talar om för kameran att objektivets bländarring står på automatik.

Något objektiv hade istället en speciell låsspak för att låsa nedbländningsarmen med. De senare FDn tillät inte att man låste nedbländingen alls, utan att sätta in ett slags stoppkloss bak på objektivet, en kloss som höll armen i nedbländat läge.

Tack Anders, nu vet vi alla.
Då behövs inte kamerahuset för att få till det. Jag hittade också metalltungan som man trycker in. Lustigt att objektivlåsningsringen rör sig lite åt rätt håll när man trycker in den. Pilen visar metalltungan som man trycker på för att kunna vrida låsringen. (man trycker rakt in i bilden, inte längs pilen)

Bilagor

• IMG_2926_crop.JPG
    IMG_2926_crop.JPG
    48.3 KB · Visningar: 252
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar