ANNONS
Annons

Fd -> Ef bajonett converter canon

Produkter
(logga in för att koppla)

mbrihler

Aktiv medlem
hej, fick höra av en kompis att man kunde visst köpa en piratkonverter till Canons Eos hus som gör att man kan sätta på ett Fd objektiv på ett eos hus.

kortsagt en Bajonett konnverter, självklart så får man inge AF på gluggen men endå.

ngn som har ngn erfarenhet av det ? finns det i huvudtaget?

mvh MAthias

Jo det finns en FD-Eos konverter.

Dessvärre säljs den inte längre och jag har inte heller lyckats hitta den begagnad.

Jag bygde en egen av gammalt skrot som jag köpte hos nån firma. Ta en ring från ett Eos-objektiv och en ring från ett FD-hus och limma ihop med superlim så är det klart.

Fungerar bra.

Om jag inte är helt fel underrättad så behöver FD-optiken sitta närmare filmen än EF-optiken. Alltså behöver adaptern ha optik i sig som gör att den agerar som en svag telekonverter med åtföljande ofrånkomliga kvalitetsförsämring. Utan den lilla telekonvertern går det inte att fokusera på oändligt. Adapter FD>EF finns på B&H, artikelnummer GBCACAFC.

Nikonoptik går att montera med adapter utan optik.

Men tydligen funkar inte Canons ljusmätning helt klockrent om obektivet inte svarar på kamerans elektroniska anrop så en del tester alternativt lös ljusmätare lär krävas.

Jag tror Canon ett tag sålde en FD-EF converter som fungerade till FD Tele i L-serien med linselement, 1,2-3x extender blev det.

Tror Hama har en FD-EF converter utan linser, blir alltså en kort mellanring och man tappar fokus på längre håll.

Canon hade en FD-EOS adapter som fungerande som en 1,26x telekonverter.

Canon hade en macro FD-EOS adapter som inte medgav fokus på oändlighet.

Hama m fl har/hade en FD-EOS adapter som fungerar som en 1,17x telekonverter.

Ljusmätningen är INTE tillförlitlig med flertalet EOS-modeller.

hmm, ok. men det är ingen som haft erfarenhet av det.

å du fredrik..

får du bra skärpa med din hemmagjorda BConverter?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar