Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Favoritfotografer i min profil?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattsen

Aktiv medlem
I gårkväll gick ja och la mig med ett FS-leende på läpparna. Möjligheten att kunna gallra ut bilder baserat på personliga favoriter är implementerat!

Vi har också fått en grupp i "den högre skolan" där man kan kika in på fotografer som har valts ut av andra fotografer baserat på vad de anser vara inspirerande och duktiga fotografer (antar jag..).

Så nu har vi två "verktyg" att använda oss av när vi letar efter inspiration eller bara vill bländas av "mästerverk".

En tanke dök upp efter att ha följt den något hetsiga debatten i tråden om "den högre skolan". Kanske vore det intressant att även kunna kika runt efter duktiga fotografer som har valts ut av alla medlemmar och inte av bara redan etablerade fotografer? Som ett komplememt alltså.

Detta vore möjligt om man som medlem hade möjligheten att välja ut några fotografer som "Favoriter". Alltså på samma sätt som man idag kan välja ut sina favoriter bland bilder.

Och kanske dessa favorifotografer sedan kan visas på profilsidan i form av små tumnaglar där en tumnagel visar den bild man gillar bäst av sin favoritfotograf. Blir detta för krångligt räcker det ju med en länk "Mina favoritfotografer" eller något liknande.

Tänk sedan att möjligheten finns till att söka fram medlemmarnas favoritfotografer, snacka om "topplistor"....!

Tja, detta var lite spånande om ytterligare grepp som kanske kan tas framöver för att man enkelt ska kunna hitta duktiga fotografer men oxå för att ge duktiga fotografer den "berömmelse" de är förtjänta av.

En bra idé. Skall fundera på om man skall kunna söka "Enbart medlemmar som blivit Favoritmarkerade" - (möjligen blir den frågan väl tung)

Du kan komma en bit redan nu om du vill visa upp favoriter - lägg upp länkar till deras profilsidor som publika bokmärken, och gör en bokmärkeskategori "Favoritfotografer". Använd "Skapa bokmärke"-funktionen uppe till höger.

Man får ingen tumnagel bredvid, men iallafall en länk till de du gillar. På samma sätt kan du länka till kompisar odyl. Du kan hitta på egna kategorier, tex "Favoritnaturfotografer" "Helgalna men bra fotografer" etc :)

clindh skrev:
Du kan komma en bit redan nu om du vill visa upp favoriter - lägg upp länkar till deras profilsidor som publika bokmärken, och gör en bokmärkeskategori "Favoritfotografer". Använd "Skapa bokmärke"-funktionen uppe till höger.

Ja just de ja... Hade för mig att något liknande fanns men hade glömt hur...

Ska man spåna vidare på detta - det verkar som om det ibland finns en önskan att vara lite "anonym" ang vilka val av fotografer man vill "stjärnmarkera" - så kanske man desutom kan markera att ens val av favoritfotograf inte är synligt på profilsidan. Hmm, det går att göra mkt kul med databaser, jag jobbar själv mkt med php,aspx och sql så jag vet. Men vet också att det ibland är väldigt tidskrävande att få till en struktur på tabellerna (och koden) som ger det där suveräna systemet man har som idé. Alltså ibland långt mellan tanke och implementering...

(De som vill visa vilka fotografer de gillar skulle också kunna få skriva en kort motivering VARFÖR de gillar just denne fotografen.)

Om du vill ha länkar till favoritfotografer du brukar kika på, men inte visa dessa för andra, så gör då de bokmärkena privata. Du kan också markera om du vill ha dem i menyn och/eller på förstasidan längst upp - så har man dem lätt tillgängliga.

Ahh, får erkänna att jag inte har utforskat alla möjligheter vad beträffar "personliga inställningar". De är ju fler än man rimligen kan begära av ett bra forum.

Kommer osökt att tänka på när syrran ställer en enkel fråga om min mobil (igen..) och jag ibland lite surt svarar; -RTFM....

Mao så finns ju då möjligheten redan att ställa en fråga mot databasen av typen; "Lista de fotografer som har markerats som favoriter".

Ett sådant resultat skulle ju ge en fingervisning om vilka fotografer som är mest poppis bland medlemmarna, både utan sortering efter antalet träffar och med en sådan. Men för att en ev "fotograftopplista" ska bli representativ krävs ju då att många medlemmar verkligen har utnyttjat funktionen.

Det finns potential....

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto