Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Favorit i repris: stativ i handbagaget

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Det här har diskuterats många gånger, men då reglerna hela tiden ändras ställer jag frågan igen. Jag ska flyga med Norwegian från Arlanda till Luleå (och tillbaks) och skulle vilja ha med mig mitt platta kolfiberstativ (Benro C0180T) som får plats i handbagaget.

Någon med färska erfarenheter av om de går med på sådant nu för tiden, eller ska jag lämna det hemma?

En snabb koll på deras hemsida så framkommer det inga sådana restrektioner, bara att bagaget inte får väga över 10kg och vara ett visst mått, ring dem på 0770 45 77 00 så får du rätt svar direkt :)

Om det går in inom handbagaemåttet, så är väl ända anledningen till att stoppa dig om de tycker att det kan användas som tillhygge. Skulle du behöva checka in det, ta av kulleden och ha den i handbagaget eller ordentligt inpackad. Det är lätt hänt att den blir sönderslagen annars.

En snabb koll på deras hemsida så framkommer det inga sådana restrektioner, bara att bagaget inte får väga över 10kg och vara ett visst mått, ring dem på 0770 45 77 00 så får du rätt svar direkt :)

Norwegian bryr sig nog inte, men säkerhetskontrollanterna på flygplatsen gör det möjligen - teoretiskt sett går det nog att slå ihjäl någon med det lätta stativet, men det är förmodligen lättare att göra det med den laptop jag också har med :)

Om det går in inom handbagaemåttet, så är väl ända anledningen till att stoppa dig om de tycker att det kan användas som tillhygge. Skulle du behöva checka in det, ta av kulleden och ha den i handbagaget eller ordentligt inpackad. Det är lätt hänt att den blir sönderslagen annars.

Jag hade planerat att endast ha med handbagage, men i värsta fall får jag väl checka in den väskan (som är av det hårda slaget - så i den håller nog stativet).

Kan meddela att det inte var några som helst problem på Arlanda. Nu är det bara att hoppas de är lika snälla på Kallax :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar