Annons

Fattar inte, bilden blir ljusare - jag kopierar ju bara synliga lager?

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Har ett problem som jag inte begriper mig på. Jag har en bild som har gjort några standardmässiga adjustment layers på. Se vänstra lagrena i bilden nedan. Det är ett levels lager, följt av ett hue/sat lager och sista är ett lager för högpassskärpa. Som "synes" så finns en kopia efter levels Layer 1, den är gjord med CTRL-ALT-SHIFT-E (jag kan inget bättre sätt att få efterföljande redigeringar att verka på hela bilden). "Layer 3" är samma sak efter HUE/SAT. Inga märkligheter så långt.

Men efter högpassskärpningen (som är maskad) så vill jag göra samma sak igen. Dvs CTRL-ALT-SHIFT-E för att kunna fortsätta redigeringen. Den nya bilden blir något ljusare efter operationen. Någon som kan förklara varför?

EDIT: blandningsläget vid högpassskärpningen är "Hard Light", och sen "Normal" efter kopian. Men det har väl inte med saken att göra?

Bilagor

• Skärmklipp2.jpg
    Skärmklipp2.jpg
    80.9 KB · Visningar: 623
För att förtydliga: Det är alltså precis samma redigering och samma lager. När ALT-CTRL-SHIFT-E används på den vänstra så blir bilden alltså ljusare. Lagerpaletten ser ut som t.h.

Hmm, undra om det blev klarare nu egentlgen... :S

Jag provade göra en identisk lageruppställning, men fick inte ljusare bild på sista steget.

Om du istället trycker ctrl-a (markera allt) och sedan ctrl-shift-c (kopiera "merged", sammansatt) och klistrar in, får du då samma resultat?

Antar att du har översta lagret markerat.

(Kör engelsk PS CS4, vet ej vad allt heter i svensk version)

Jag provade göra en identisk lageruppställning, men fick inte ljusare bild på sista steget.

Om du istället trycker ctrl-a (markera allt) och sedan ctrl-shift-c (kopiera "merged", sammansatt) och klistrar in, får du då samma resultat?

Antar att du har översta lagret markerat.

(Kör engelsk PS CS4, vet ej vad allt heter i svensk version)

Ja det får jag. Visst är det konstigt!? Kör CS5 sen igår och har aldrig sett detta tidigare (bytte från CS4).

(många reboots, restarts osv sen "fenomenet" upptäcktes så jag har svårt att tro att beteended kan ligga i filen)

HUR mycket ljusare?

8-bit-läget har inget blandningsläge som är exakt mittpunkt, 50%, alltså gör lager som t.ex HP-skärpning i 8 bitar att bilden blir lite, lite ljusare, alternativt lite lite mörkare. Det finns inget mellangrått, bara två lägen på var sin sida om.

16-bitläget (15 bit i Adobes tappning) har ett absolut mittläge, där undviker man detta. Problemet är egentligen ganska mycket ett "icke-problem", det har med avrundning och heltalsmatematik att göra.

Men varför den sammanslagna lagerkopian, summan av:
HP på resultatet av
----hue/sat på resultatet av
--------levels på
------------orginallagret

Skulle bli annorlunda än det du ser när du tittar på lagerkombinationen (HP på resultatet av... osv) kan jag inte hjälpa dig med... :-/

Sen förstod jag inte riktigt...
Det är bara om du har "clip to layer" markerat som ett justering- eller blandningslager BARA påverkar lagret under, om INTE "clip to layer" är markerat påverkas ju resultatet (summan) av lagren under.
...?....

Det är hyffsat subtilt, men ändå påtagligt. Speciellt om man sitter och hanterar skärpa tycker jag. Bilderna är i själva verket 5000+ men här är dom förminskade till 1024. Efter ditt inlägg testade jag ifall det skiljde sig 16 mot 8-bitars redigering i PS men effekten är likadan. Nedan "före" och efter". Skillnaden är alltså före och efter en CTRL-ALT-SHIFT-E. Tittar man på dom bredvid varandra är det svårt att se skillnad, här erfordras lämpligt användande av Ctrl-Tab eller motsvarande.

före: http://ezpicshare.com/images/fre-1292372604.jpg
efter: http://ezpicshare.com/images/efter.jpg

(Får väl passa att be om ursäkt för själva bilden i sig självt, det är en förstärkt HDR-ultra-flare med ett nytt favoritobjektiv, men samtidigt rätt kul ändå. Inget fejk alltså utan en dokumenterad effekt s.a.s. :)

Senast ändrad:
Skummo.

Försök följande två saker:

1)
a. Slå ihop lagren med [ctrl-shift-E]
b. Växla nu mellan före/efter sammanslagning med [ctrl-Z].
Finns det nån skillnad då?

Om inte-
2)
a. istället för [ctrl-alt-shift-E], använd [ctrl-shift-E] (vi "tar tillbaka" lagren sen)
b. [ctrl-A], [ctrl-C], [ctrl-alt-Z], [ctrl-alt-Z], [ctrl-V] - detta borde ge en "sammanslagen kopia" som topplager.
Finns det nån skillnad på topplagret (stack-kopian) och stacken nu?

Som det ser ut på dina exempelbilder är det inte effekten jag pratade om. Den verkar absolut jämnt över hela luma-området, i de två bilderna du länkade ut ligger skillnaden enbart i området...

Vänta nu här. Det som blir ljusare ligger enbart i området du markerat för skärpning, om lagermasken stämmer med den lilla tumnageln man ser i orginalinläggets skärmdumpar på lagerstacken. Skummo - igen.

Det borde inte bli så. Iaf inte så tydligt. Och skulle det jag skrev ovan göra skillnad har jag ingen aning om varför. "Flatten" och "merge visible" som är de två typerna av blandning som används vid c-a-s-E och c-s-E borde i detta fall ge samma resultat. Kanske att det är PS hantering av "adjustment layer masks" som spökar, eller eventuellt hanteringen av soft-proofing som skiljer mellan de två typerna - jag vet inte...

Ifall du använder lagerstil för att blocka ut mörka eller ljusa delar av lagret så kan detta vara boven i dramat. Min erfarenhet är att lagerstil inte funkar riktigt bra med CMD SHIFT E (kan vara så enkelt att lagerstilsinställnngarna ärvs från det översta lagret till det nya, eller så var det något mer komplicerat). Att slå ihop lagren nedåt istället brukar funka för mig.

Skummo.

Försök följande två saker:

1)...

Om inte-
2)...

Tack! Men mysteriet fortsätter. I I båda fallen blir det skillnad. Alltså i såväl 1) som 2) blir resultatet ljusare än originalet. Dvs samma effekt som vid a-c-s-E.

Du har också helt rätt att uppljusningen endast sker i det maskade området. För sakens skull testade jag att ta bort masken - då blir uppljusningen över hela bidlen istället.

Jag börjar misstänka den 16-bitars tiff som ligger i botten här eftersom det inte går att reproducera effekten på exvis en vanlig 8-bitars jpg. Bilden är inte manipulerad i ACR.

Ifall du använder lagerstil för att blocka ut mörka eller ljusa delar av lagret så kan detta vara boven i dramat. Min erfarenhet är att lagerstil inte funkar riktigt bra med CMD SHIFT E (kan vara så enkelt att lagerstilsinställnngarna ärvs från det översta lagret till det nya, eller så var det något mer komplicerat). Att slå ihop lagren nedåt istället brukar funka för mig.

Kan tyvärr inte skylla på någon lagerstil - har inte varit där och rotat i denna bild. Tack ändå.

Prova att ta "grundbilden" innan du börjar lägga till lager - och omvandla den till något standardiserat gamma-format (framför allt om den kommer från en HDR-motor).

PS kan i vissa fall bli förvirrat när man använder lagerkompositioner på icke-standard gamma. Så bara "convert to" och Adobe RGB eller vad du vill. En standardiserad färgrymd iaf. Gör sedan om samma åtgärder.

Det KAN hända att programmet innan PS (om detta nu är fallet) exprterar i t.ex Adobe RGB med "enkel" gamma 2.2, den normala Adobe RGB som PS använder (AdobeRGB1998.icc) har en liten "kink" nere i det mörkaste som faktiskt motsvarar ungefär den skuggupplättning jag ser.

Andra gången du slår samman synliga lager hade jag gjort de undre lagerna osynliga, dvs bara haft de två översta synliga. Hur blir det? Mvh Matias

Prova att ta "grundbilden" innan du börjar lägga till lager - och omvandla den till något standardiserat gamma-format (framför allt om den kommer från en HDR-motor).

PS kan i vissa fall bli förvirrat när man använder lagerkompositioner på icke-standard gamma. Så bara "convert to" och Adobe RGB eller vad du vill. En standardiserad färgrymd iaf. Gör sedan om samma åtgärder.

Det KAN hända att programmet innan PS (om detta nu är fallet) exprterar i t.ex Adobe RGB med "enkel" gamma 2.2, den normala Adobe RGB som PS använder (AdobeRGB1998.icc) har en liten "kink" nere i det mörkaste som faktiskt motsvarar ungefär den skuggupplättning jag ser.

Hoppas jag förstod detta rätt. Jag öppnade en ny kopia av bilden i PS, sen tog jag "Convert to Profile..." och valde "Adobe RGB (1998)". Sen sparade jag ner som .psd i brist på bättre idéer.

Den bilden tog jag sen och gjorde samma adjustmentlayers på (rätt pilligt förresten - finns det något enkelt sätt att kopiera justeringslager mellan två bilder?). Resultatet blev samma. Dvs vid den sista c-a-s-E så ljusas bilden på samma sätt som den tidigare. Gjorde jag som du menade?

Jag har ingen lust till det, men det känns ju som ifall jag går ner till 8 bitar och sparar som JPG så kommer problemet försvinna, har man 16 bitar vill man ju utnyttja det liksom...

Eftersom jag inte kan återskapa scenariot är det svårt att komma vidare... Jag kör också CS5 sedan en tid tillbaka, och också med mycket blandade in-format. Eftersom det uppenbarligen finns en skillnad måste det ju vara en inställningssak nånstans. Frågan är var.

Jag får INGEN ljushetsskillnad vid c-a-s-E när jag slår ihop ett bottenlager (eller en lagerstack) med ett topplager HP/hard light i 16 bitar.

Anledningen till att jag misstänker en gammaförvirring är att blandningsmode "hard light" fungerar som så att allt i topplagret som är ljusare än mittpunkten (127.5) appliceras som "screen" på underlaget, och allt som är 127 eller lägre appliceras som "multiply". Summans ljushet beror alltså på korrektionslagrets genomsnittliga ljushet.

En HP gör alltid så att platta områden blir "128", och gör sedan mörkare/ljusare partier där bilden har en kontrastkant. Genomsnittet av HP-resultatet (pixel1+pixel2.... /(antal pixlar) ) blir alltid 128. Detta gör en liten, knappt märkbar uppljusning av bilden när man jobbar i 8-bit, men ingen skillnad totalt i 16 bit.

"Softproof" igång? (nu greppar vi efter halmstrån)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar