Annons

fastnad filter

Produkter
(logga in för att koppla)

larsten

Aktiv medlem
En god vän lyckades krossa sitt UV filter som skyddade kameran. Eftersom glaset är krossat känns det som att filtret bognar lite när man försöker skruva. Har nu köpt en filteravdragar på Adorama men den lossnar ändå inte.

Någon som har ideer? Jag skall prova med att lägga objektivet i frysen eftersom det är en inre gänga och jag tror att filtret borde krympa mer...


Om inte detta går, kan man ha två filter (varav ett tomt) på ett objektiv eller kommer den att komma för långt ut och skugga?

Tacksam för svar...

Lars
 
Testa att lägga en urkramad disktrasa på marken, sedan sätt hela objektivet ovanpå också försök att vrida loss det så. Se till att inte trycka ner för hårt bara.
 
tack för tipset...

Hej

Tack för tipset. Wetexduk är säkert en perfekt lösning för att få maximal friktion...men jag fixade det före jag läste ditt tips genom att lägga objektivet i boxen i 10 minuter, mot det kalla infrysningselementet...och då släppte det så snällt med specialtången från Adorama.

Nu sitter ett nytt julklapps UV filter på.

Det gäller att säga till alla att man skall ha för vana att känna lite på filtret lite då och då och skruva ut det. Annars sitter det som järnet när väl glaset krossas (eftersom det känns som att det tomma filterramen missformas när man rycker i den).

Jag har också funderat på om inte det skulle funka väldigt bra med en kombination av ditt Wetexduk och ett buntband. Det borde också fördela krafterna på ett bra sätt...

God fortsättning.

Lars
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.