Annons

Fastna i ett mönster!

Produkter
(logga in för att koppla)

trifix

Aktiv medlem
Jag är ganska ny på det här med lite seriösare fotografering och jag har märkt ett jag gärna fastnar i ett mönster vilket irriterar mig i efterhand. Jag har sen väldigt lång tid tillbaka varit väldigt intresserad av att fotografera detaljer, oavsett vad det gäller. Detta gör att jag helt enkelt glömmer bort helheten.

Jag fotograferade ett bröllop för några veckor sen. Skulle fotografera festlokalen och snöade totalt in på detaljer i lokalen vilket gjorde att jag faktiskt glömde bort att ta en helhetsbild över lokalen.

I grunden så är jag upplärd av en proffsfotograf som fotograferade bilar och stilleben. Han kunde spendera timmar på att få till den rätta bilden på just "den där" detaljen. Jag glömmer lätt bort att jag är där för att dokumentera, inte för att vara artistisk. I slutändan är det ju "kunden" som ska vara nöjd och den vill ju ha minnen för livet, inte min detaljstudering av en gaffel.

Har ni några tips på hur man ändrar detta beteende förutom det självklara att själv vara medveten om det?

Nu är ju jag bara en glad amatör när det gäller foto. Men om det gällde min profession, då skulle jag använda mig av en checklista och jag tror nog samma sak skulle kunna funka inom foto. Skulle jag fota ett bröllop så skulle jag innan tänka ut vilka standardbilder som förväntas och ta dom först eller hela tiden kolla av mot min lista som jag har lätt tillgänglig..

Jag har hört yrkesfotografer som berättar om att de har liknande tillvägagångssätt. Sedan när jag vet att jag har det som jag förväntas leverera så kan jag nörda ner mig i det som är mer min stil och vara lite mer kreativ.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar