Annons

Fasta eller zoomobjektiv till canon

Produkter
(logga in för att koppla)

adask330

Aktiv medlem
Är nybliven canon fullformatägare och undrar vad jag ska ha för objektiv. Hur mycket skärpa vinner man på fasta objektiv i jämförelse till ett zoom. De jag tänkt på i första hand är canon 50/1,4 och 85/1,8 eller 24-70/2,8. vad säger ni?gi

Jag skulle ha börjat med 24-70L om det är ditt första objektiv. Den är ruskigt skarp. Se bara till att du köper ett exemplar som fokuserar rätt på ditt hus.
Den allra största fördelen med fast optik tycker jag inte är skärpan, utan skärpedjupet och ljusstyrkan. 85 f/1,8 är fantastisk på fullformat för porträtt.

85/1.8 är ju väldigt skarpt, men jag betvivlar att du ser någon skillnad rent praktiskt på bilderna från zoomen och de fasta objektiven.

Fundera istället på om du behöver ljusstyrkan, om du vill kunna utnyttja det korta skärpedjupet du kan ha jämfört med zoomen eller om du vill ha mångsidigheten av en zoom.

Själv gillar jag att fotografera med fasta brännvidder och vill ofta kunna utnyttja ljusstyrkan. Det finns en gräns för högt jag vill gå i ISO och jag tycker om kort skärpedjup i vissa typer av bilder.

Senast ändrad:
Jo, gillade verkligen mina fasta objektiv till nikon. Det blir ju faktiskt 4 gånger längre slutartid på 2,8 jämförelse med 1,4 och bakgrundsoskärpa som är mycket trevlig. Är det vanligt att Canons 50/1,4 och 85/1,8 fokuserar fel?

Jo, gillade verkligen mina fasta objektiv till nikon. Det blir ju faktiskt 4 gånger längre slutartid på 2,8 jämförelse med 1,4 och bakgrundsoskärpa som är mycket trevlig. Är det vanligt att Canons 50/1,4 och 85/1,8 fokuserar fel?

Skulle tro att det är vanligare att 24-70 felfokuserar. Se till att prova de exemplar du tänker köpa i butik. Mina 50/1.4 och 85/1.8 var utmärkta och köptes direkt. Provade flera 24-70 men dom var dåliga, och idag har jag fortf inget och inga planer att köpa heller. Skaffade istället ett 35/1.4. Det är - som sagt - mycket stor skillnad på F/2.8 och 1.4. Zoomen är smidig såklart - men dyr och stor och så är det stor variation på exemplaren trist nog.

Jag skulle säga så här. Skärpan är antagligen bättre, men minst lika bra med de fasta gluggarna. Har du tur så får du en snorskarp 24-70, men inte alla får det, särskilt då på full öppning där det är intressant. Däremot får du finare färger och mer pling med L-zoomen, det har med UD-glas att göra, så är det bara.

ANNONS