Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fast vs normalzoom? sigma 18-200 vs canon 17-85?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Har tidigare köpt en canon 400d och sigmas OS 18-200 som "första inköp". Främst för att få en uppfattning om vad för brännvidd jag behöver. Nu, efter en tids användande, känner jag att det hade räckt med 17-85 eller kanske upp till någonstans mellan 100 och 135 för att vara säker. Samtidigt vill jag ha bra mycket bättre skärpa.

Hade jag nu fått välja på nytt hade jag antagligen köpt canons 17-85 plus ett fast 85mm alt. 50mm. Men hur stor skillnad är det på skärpan mellan canons 17-85 och sigmas 18-200 (eller normalzoom vs. superzoom i allmänhet)? Jag har hittills inte sett någon jämförelse mellan objektiv i olika "zoomgrupper", och testbilder är också sällan man får se.
Är det någon väsentlig skillnad i skärpa mellan en normalzoom (canon 17-85) och en superzoom (sigma 18-200), eller ska jag istället köpa ett fast 50?

Har någon bilder tagna med canon 17-85 (helst då tagna med 400d), eller vet var jag kan hitta det hade varit uppskattat.

tack//gabrielle
 
tillägg

Alltså: det jag söker är så bra skärpa, med så stort zoomomfång som möjligt.
(Där räcker upp till 85.) Borde jag gå mindre, eller är det bara att ta fast?
 
17-85 är definitivt inte en av canons skarpare gluggar och tyvärr får du nog inte så värst stort lyft med den.

Det som är riktigt skarpt är Canon 17-55 f/2.8 IS.

Dyrare tyvärr men också en otroligt mycket bättre glugg.

Ett annat alternativ är Sigma/tamron 18(17)-50 men som saknar IS. Mycket ljusstarkade än det du har nu dock så det väger upp en del.

Kombinera sen med ett canon 85 f1.8
 
hmm.10 000 känns ju, om man säger så. Speciellt till en 400d. I det fallet är jag nog mer intresserad av canon 24-70 f2.8. Men du sätter sigma 18-50 som fullgott (eller näst intill)alternativ till canon 17-55? Är sigmas så bra? (inte helt såklart. Det skiljer ju 9000)

Digitalfotos test av normalzoomar rankade tamrons ganska lågt, medan sigmas fick väldigt bra utlåtande och canons var mer eller mindre jämställt med sigmas.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.