Annons

Fast tele/porträtt-förvirring

Produkter
(logga in för att koppla)

D.A.Ö

Aktiv medlem
Fast tele/porträtt-objektiv *tips önskas*

Har lite huvudbry kring vilket objektiv som jag skall satsa på...
Det finns ju diverse tillverkare, även om nu Nikons 85'a lockar mest.

Vad rekommenderar ni?

Nikon 85/1.8
Tamron sp90di
Tokina 100
Sigma 105
och så vidare...

Macro vore trevligt, men det är främst ljusstyrka och skärpa vid låga bländartal jag är intresserad av. Gluggen kommer användas till porträtt (ej studio) vid reportagefoto, bröllop och så vidare.

Kitgluggen 18-70 går varm och används flitigt, den fasta 50'an åker på med jämna mellanrum och ibland lånar jag mig en 70-200/2.8. Så då vet eventuella "tipsare" om vad jag har att tillgå i dagsläget :)
Ligger en Sigma 70-300 i väskan också som alltmer sällan nyttjas pga bildkvalitén.

Mvh
André
 
Senast ändrad:
Om du inte vet vad du behöver, varför då köpa något på chans ?

Vänta istället tills du verkligen saknar ett objektiv, då vet du exakt vad du behöver och slipper ha något som ligger och skräpar i väskan.

kent.
 
Zoso skrev:
Om du inte vet vad du behöver, varför då köpa något på chans ?

Vänta istället tills du verkligen saknar ett objektiv, då vet du exakt vad du behöver och slipper ha något som ligger och skräpar i väskan.

kent.

Möjligen formulerade jag mig oklart... men jag vet vad jag behöver och saknar!
Jag vill ha en optik som är av fin kvalité i det omfång som jag specade i första posten. Och ett fast objektiv är oftast oslagbart när det gäller bildkvalité per krona jämfört med ex. en telezoom som kostar ordentliga pengar om det skall vara bildkvalité av toppklass.

Därav denna tråd där jag efterlyser information och tips/råd om vilket av de objektiv som finns att tillgå på marknaden som optiskt är bäst, har hyfsat snabb AF, mycket god skärpa även vid låga bländartal och så vidare. Gluggen kan förutom det jag nämnde tidigare komma att användas för att fotografera lite sport.
Anledningen till att jag specar upp vilka objektiv jag har är för att ingen skall behöva föreslå inköp av ex. Nikons 50'a som jag redan äger :)

Mvh
André


PS. Dock är jag helt överens med dig Kent om att man inte bör köpa och chansa då det finns risk att det blir en hyllvärmare
 
Tamron 90/2.8 makro är skarp redan på vidöppen bländare, även om den ju blir ännu skarpare om man bländar ner. Om du inte nödvändigtvis måste ha det kortare skärpedjupet som f/1.8 ger så funkar Tamronen bra som porträttobjektiv och ger ju dessutom möjlighet till makro.
Samma gäller ju Sigma 105 (inte riktigt lika skarp vidöppen) och Tokina 100. De är ju dock ännu lite "längre" och Tamron 90 är ju redan det på väg att bli en aningens långt för porträtt (motsv 135mm).

Vad gäller AF-hastighet så är väl inte Tamron 90 det snabbaste objektiv som finns på marknaden, men jag tycker att det fokuserar rätt snabbt på min D70. Man kan ju även begränsa så att den inte letar i makroområdet vid "normal" fotogarfering. Men visst, börjar den jaga så märker man ju att den är lite långsammare än många andra objektiv ändå.
Jag har inte fotograferat sport med mitt tamron 90, men en del fåglar i flykt har jag fångat och blir bilderna inte fokuserade som de ska så är det oftast jag som är den felande länker än att autofokusen sviker.

I grund och botten handlar det väl om hur viktigt du tycker att makro är. Om det inte är så viktigt så är nog 85/1.8 ett bättre val än något av makroobjektiven, men vill du gärna kunna fota makro åxå så kommer makroobjektiven att lösa de andra uppgifterna ganska bra åxå, även om de kanske inte är mest lämpade för sport pga AF:en.
 
Re: Fast tele/porträtt-objektiv *tips önskas*

D.A.Ö skrev:
Har lite huvudbry kring vilket objektiv som jag skall satsa på...
Det finns ju diverse tillverkare, även om nu Nikons 85'a lockar mest.

Vad rekommenderar ni?

Nikon 85/1.8
Tamron sp90di
Tokina 100
Sigma 105
och så vidare...

Macro vore trevligt, men det är främst ljusstyrka och skärpa vid låga bländartal jag är intresserad av. Gluggen kommer användas till porträtt (ej studio) vid reportagefoto, bröllop och så vidare.

Kitgluggen 18-70 går varm och används flitigt, den fasta 50'an åker på med jämna mellanrum och ibland lånar jag mig en 70-200/2.8. Så då vet eventuella "tipsare" om vad jag har att tillgå i dagsläget :)
Ligger en Sigma 70-300 i väskan också som alltmer sällan nyttjas pga bildkvalitén.

Mvh
André
Jag ser att du valt objektiv i ungefär samma prisklass. Mitt tips utifrån din lista är nog Nikons 85:a. Den focuserar snabbast och är mycket trevlig i hantering o format. Skillnaden i ljusstyrka kan också bli användbar i vissa situationer. Om du kan tänka dig att fördubbla din budget så är nog Nikons nya macro 105 2,8 afs vr mitt ultimata tips. Jag har den själv och det är verkligen en fantastisk optik. Suverän skärpa och underbart tyst af, plus möjligheten till vr. Sist men inte minst ett fantastiskt macroobjektiv, som dessutom inte expanderar vid focusering pga äkta innerfocusering.
 
Tack Robert och Paul, precis sådan info ni kommer med jag var ute efter...

Ang prisnivån så är det väl den budgeten som gäller för tillfället, även om jag måste erkänna att det tar emot :)
Nikons nya 105'a verkar ju precis hur perfekt som helst!

Vet någon av er hur Nikons 85'a presterar vid typ f/1.8 f/2.8? Är det användbar skärpa eller "bara godkänd"?

Mvh
André
 
Tack för ytterligare input och exempelbilder.
Tamron 90'an är verkligen intressant, men frågan är om inte f/1.8 lockar hårdare än macrofunktion...
Klart är i alla fall att det verkar vara två riktigt fina gluggar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.