Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fast i makro-läge

Produkter
(logga in för att koppla)

PortMan

Aktiv medlem
Jag sökte efter en manuell zoom till en K20d och hittade ett Sigma UC Zoom 70-210mm 1:4-5.6. Det här är mitt första makroobjektiv som inte har en knapp för omställning mellan normal och makro.

Makro fungerar perfekt men det var inte vad jag sökte. Jag kan inte focusera så det verkar som om det är fast i makroläget. Förmodligen finns det något knep att växla till normal? Kanske någon här vet?

Senast ändrad:
Suverän macro

Jag sökte efter en manuell zoom till en K20d och hittade ett Sigma UC Zoom 70-210mm 1:4-5.6. Det här är mitt första makroobjektiv som inte har en knapp för omställning mellan normal och makro.

Makro fungerar perfekt men det var inte vad jag sökte. Jag kan inte focusera så det verkar som om det är fast i makroläget. Förmodligen finns det något knep att växla till normal? Kanske någon här vet?

Tog en runda idag - samma resultat - ingen skärpa när jag försöker ta landskapsbilder - men fullkomligt suverän macro - hade jag nu varit intresserad av blommor och insekter skulle jag vara fullkomligt nöjd,

Det kan ju vara så att det är fel på objektivet så det åker väl ner i lådan för framtida projekt.....

Jag antar att du köpte den begagnad. Kan det vara så att det sitter en mellanring på objektivet? Det ger den effekten du beskriver.

Vad händer om du ställer in avståndet manuellt med ringen på objrktivet? Kan det vara så att AF inte fungerar, har den en sådan omkopplsre?

Kollade lite på nätet. Verkar som att det objektivet inte har inbyggd fokusmotor utan förlitar sig på att kameran har inbyggd motor. Hur är det med Pentaxen, har den inbyggd fokusmotor?
I så fall är det kanske någon knapp eller menyinställning på kameran som ska stå i rätt läge.

Petter...

manuella objektiv

Kollade lite på nätet. Verkar som att det objektivet inte har inbyggd fokusmotor utan förlitar sig på att kameran har inbyggd motor. Hur är det med Pentaxen, har den inbyggd fokusmotor?
I så fall är det kanske någon knapp eller menyinställning på kameran som ska stå i rätt läge.

Petter...

Jag använder numera bara manuella objektiv - ett Chinon 28mm 2.8 och ett Pentax 55mm 1.8 .Sedan klipper jag ur det som jag tycker är det intressanta i bilden.

70-210 - Sigmaobjektivet är även det manuellt.

Jag vet inte varför men jag gillar känslan av att ha kontroll över fotograferandet - kör på 400 ASA och ställer sedan in tid och bländare som när jag började fotografera.

Jag började redan med min första digitala systemkamera och nu börjar inställningen sitta i "ryggraden".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar