ANNONS
Annons

Farmers försvagare

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Jag behöver komma över ingridienser till farmers försvagare alternativt färdiga pulver för både A & b-lösningarna.

Är det ngn som kan tipsa mig im var jag får tag i dessa kemikalier nu när man inte får köpa rå-kemi från ställen som Silverprint i england?

/Catherine - som förbereder sig för en lång sommar i mörkrummet :)

-Catherine- skrev:
Jag behöver komma över ingridienser till farmers försvagare alternativt färdiga pulver för både A & b-lösningarna.

Är det ngn som kan tipsa mig im var jag får tag i dessa kemikalier nu när man inte får köpa rå-kemi från ställen som Silverprint i england?

Här har du en recept till farmers

Solution I.

Vatten 500 cc
Potassium Ferrycianid 37.5g

Solution II.

Vatten 2000 cc
Sodiun Tiosulfat 480g

Detta är för överexponerad negativ och blandningen avgör du själv. Testa den på flera negativ som du har inget användning för eftersom man måste lära sig hur processen funkar i praktiken. Olika blandning av lösningen ger olika resultat, viktigt att du antecknar så du kommer ihåg.

Standardblandningen är solution I, 30cc solution II, 120cc och vatten up till 1000cc. lösningarna som är blandad kan inte återanvändas. resten ska hållas i mörka flaskor svalt eller mörkt och svalt.

Inköp kan ske genom Apoteket men antagligen måste du söka tilstånd på Länsstyrelsen. gå och fråga de först.

Senast ändrad:
Lättaste sättet är förmodligen att köpa kemikalierna från Bostick & Sullivan i USA. De säljer i princip allt utom det allra giftigaste (t.ex. silvernitrat, hydrokinon/metol och div. dikromatsalter) per postorder.

Exkl frakt kostar en sats Farmer's enligt Franks recept ungefär $10.

Emil-G skrev:
Lättaste sättet är förmodligen att köpa kemikalierna från Bostick & Sullivan i USA. De säljer i princip allt utom det allra giftigaste (t.ex. silvernitrat, hydrokinon/metol och div. dikromatsalter) per postorder.

Exkl frakt kostar en sats Farmer's enligt Franks recept ungefär $10.

Till Emil
Ja det är det, billigt men sen kommer frakt tull och allt annat elände till som moms! Jag fattar inte Silverprint! Det måste finnas kemikalier här i Europa med i flera ställen än bara hos silverprint, eller är det likadant över allt som här?

Till Catherine
Jag tänkte säga att det går att blanda mindre kvantiteter med om man minskar innehållet av alla kemikalier i recepten till ex. halvera det, men det har du listat ut i det här läget själv eller hur? :)

-Catherine- skrev:

Hej Catherine!
Jag köper kemi i Tyskland hos Foto Mayr (länk www.fotomayr.de/webkat98/) utan dom problem som man har i UK och USA.Vilket har varit uppe här till en evighetsfråga!
Så "släng i väg" ett male vet jag och ställ dina frågor om det du behöver.Jag brukar också innan dom sänder fråga om kostnad för frakt.Normalt tar det 3-5 dagar att få sakerna. Om det kan vara en tröst så går det bra att skriva på engelska. Ett annat alternativ är en fransk firma som också har kemi, kanske lite dåligare på engelskan.

Mvh
Rolf

Kemikalierna går nog att få tag på både här och där, det svåra är att köpa "konsumentförpackningar", alltså 10g-1kg. De vanliga kemikaliegrossisterna är inte intresserade av att sälja så små mängder och tar därför hutlöst betalt för jobbet. Det finns flera sådana leverantörer och det skadar väl inte att kolla med dem, t.ex. Nifelheim Kemi.

Min tyska är dock inte vad den borde vara så om någon kunde peka på var FotoMayr har gömt råkemin i sin webshop vore jag glad. Jag tycker den borde ligga under Heimlabor - Chemie men hittar inget där...

Edit: En annan tråd om kemikalieköp

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar